tisdag 20 juli 2010

Rapa-dapp-dapp-dooo... Missa inte Gunhild Carling i ”Allsång på Skansen”. Och jag ber Gunhild om ursäkt: INGEN ZLATAN!


När man börjar bli en gammal gubbstrutt som jag, har man lämnat idoldyrkandet bakom sig. Utom när det gäller Stockamöllans egen Marilyn Monroe, Gunhild Carling. Denna multiinstrumentalist är bara rapa-dapp-dapp-dooo...
Numera kallas hon för ett stjärnskott. Stockholm har nämligen upptäckt denna makalöst musikaliska kvinna.
Jag upptäckte henne redan 1998. Då dansade hon i cirkustältet på Lundakarnevalen och gick loss med tre trumpet i truten samtidigt. Trestämmigt.
Jag som lirat sax får knappt ljud i en trumpet. Jag gapade av pur förvåning. Var detta möjligt? Ja, det var det.

Nästa gång vi möttes var förra hösten på Aq va Gott i Lomma i samband med att kulturhelgen firades. Gunhild var fortfarande helt okänd i Stockholm. På den intima krogen öste familjen Carling med Gunhild i spetsen på med hot jazz, så att hela biblioteksbyggnaden intill var på väg att sjösättas. Det blev en helt magisk afton.
Det var då som jag och Gunhild tillsamman blev med Zlatan Ibrahimovic. Hon skrev en hälsning till fotbollsstjärnan på sin skiva. Jag lovade överlämna den till Zlatan. Projektet har misslyckats, så här långt.
Gunhild, Zlatan är lika svår att nå som Gud Fader själv, men jag jobbar på det.
Spela nu röven av Anders Lundin och de andra stockholmarna i kväll, rapa-dapp-dapp-dooo...




BADVARNING
Läs och se bilderna från den skånska snusksjön. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: