onsdag 14 juli 2010

Inget konstigt alls, bara en helt vanlig dag med märkligheter i Lomma.

Här sitter Adrian från Moldavien utanför Apoteket och lirar Calle Jularbo. Han är Lommas första internationella gatumusikant.
Moldavien som bröt sig loss från Rumänien i början av 1990-talet, är ett av jordens fattigaste länder. När kompis Björne var där, fick han betala taxin i förskott. Chauffören körde direkt och tankade. Man kan säga att Moldavien fungerar ungefär som SJ.
Adrian har ett slitsamt liv. För brödfödan körs han av ”Tiggarligan” Europa runt med sitt dragspel som han fixar hellre än bra.
Svetten lackar så bälgen piper, men medborgarna i Sveriges rikaste kommun (tillsammans med Danderyd), håller h
årt i börsen.
Adrian behöver ett nytt dragspel.
Självgående.

I hamnen tankades det fisk. Kylbilen hörde hemma i Simrishamn/Skillinge. Österlens turister från Stockholm smörjer alltså sitt krås med nyfångad fisk-från Lomma!
Det visste vi inte.
Nu vet vi det.

Nu till något som är överkurs för min egen del, nämligen gamla bilar. Jag är som man säger tokpantad. Den här läckra racerbilen stod parkerad i byn. Bara så där, ni vet. Jag gillade vad jag såg. Måste vara från 1920-talet? Jag tog några bilder, man fattade egentligen inte ett dugg.
Gör du?

Ett rör sticker ut genom fönstret. Det är AC också kallad för luftkonditionering i Lomma.
Den bästa luftkonditioneringen jag upplevt fanns i USA. Minsta lilla pisskur, eller vard som helst, har fantastiska, oftast ljudlösa, AC-anläggningar: ett rör ut genom fönstret har jag aldrig sett tidigare.
Tropiska nätter framkallar de mest märkliga avkylningsuppfinningarna i ett vinterland som Sverige. I USA hade röre
t smält. Sommarvärmen där är bara för jävlig.
Nej, en snöstorm över Lomma hade suttit fint.
Jag tager mig en isande kall vichy. Prippens, ska det vara.
Bara så ni vet.
För övrigt är jag förvånad till bristningsgränsen, att varken radio, TV eller tidningarna, typ Sydsvenskan, Skånska Dagbladet eller varför inte Kvällsposten, tagit upp min story om mattjuvarna som rensar livsmedelsaffärernas sopcontainrar i Lomma på kasserad mat.

Egendomligt.
Redaktionerna har nog fått värmeslag.
Se inlägget i sin helhet här nedanför.

Inga kommentarer: