måndag 26 juli 2010

En dagslända av min DAG i Lomma-från inbrott till att mina tänder rasade!

Vissa dagar är värre än alla andra. Vissa dagar är som att vandra i en böld som är sprängfylld med var.
Det goda med dagens DAG, är att jag fick ett glödhett stoff till en bloggdagbok.
Dagens DAG blev alltså inte som jag tänkt mig.

Jag hade tänkt skriva om Bawlers inc som efter 43 år gör comeback på Marinfestivalen i Halmstad på torsdag. När det begav sig kallades de för Halmstads svar på Rolling Stones, Ni ser grabbarna till vänster på bilden. Och samma ungtuppar till höger, alltså som de ser ut i dag. Snacka om att åldras med värdighet...
Men nu blev det inte så. Alls.

Topplockspackningen slocknade. Död mitt i semestertider. Ingen bil på länge. Jag är alltså billös och får göra som Bawlers gjorde när de började lira 1963.
Ingen hade körkort. De var för unga. Bondpojkarna tog traktorn med släp till spelningarna.
Jag tänker byta ut traktorn mot en häst, ardennern Brunte.
-Underbart, som Miljöpartiet säger.


Inte nog med topplockspackningen. Mina tänder slocknade. Döda mitt i semestertider. Jag misstänker att det var ungefär vid samma tidpunkt som Hemköp i Lomma fick påhälsning i natt. Inflammation. Tandkött som skrek stoppljus. Några gaddar på nedre avdelningen stämde upp och en kindtand passade på att säcka samman som jag fått hagelsplitter i truten.
Akut hjälp. Omedelbart. Jag ringde till min tandläkare, Lommatandläkarna vid Varvsbron. Semesterstängt.
Folktandvården som ligger i samma fastighet som fått påhälsning av tjuvar, hade emellertid öppet. Dit fick jag komma. I väntrummet satt också Gullan, svullen som om hon hade en handboll i käften.
Gullan rasade. På Lommtandläkarna. Även hon. Vi var just nu två, men fler skulle det säkert bli. Många fler. T O M.
Vi bestämde oss för att aldrig mer gynna dessa privata tandläkare. På Folktandvården morrade man över att de lämnar sina patienter i sticket och klappar igen butiken. Dystert. För de privata tandläkarna i Lomma.

Tandläkaren Kristina på Folktandvården tog väl hand om mig. Hon skrev ut penicillin, lagade den kraschade tanden och sa:
-Tyvärr måste vi senare dra din guldtand.
Gråt. Gråt. Inte detta också. Den sattes in för tio år sedan för att ge mitt eländiga tandgarnityr lite nobel glans. Till hösten är jag ingen sjörövare längre. Alla barn gråter med mig.
Dagens DAG var helt enkelt inte min DAG.
Jag fångade inte DAGEN.


Sydsvenskan om inbrottet på Hemköp i Lomma. HÄR!

Och så har Sydsvenskan uppmärsammat min kritik mot den obefintliga tursitservicen i Lomma kommun. HÄR!

Inga kommentarer: