torsdag 1 juli 2010

Den svenska stripteasens urmoder dammar av fakiren Kjell Swing


Carolina Gynning, Linda Rosing och allt vad dokusåpastjärnorna heter, kan kasta sig i väggen. Här kommer den äkta varan: Gunilla af Halmstad.
Vi som var med på det glada 1960-talet glömmer henne aldrig. Skandalerna med bopparna i luften var otaliga. Stripteas var på den tiden inte direkt var mans egendom. Det var syndigt och kyrkan förfärades så till den milda grad, att man inte kunde låta bli att titta.
I dag har Gunilla nyligen fyllt folkpensionär och poppar plötsligt upp i min värld. Hon hittar en gammal kollega, nämligen fakiren Kjell Swing och hans tragiska liv som jag skrivit om på bloggen, senast den 31 januari 2009.
Hon skriver i ett mail till mig:
”Jag känner sorg över Kjell Swings öde. Är stolt och glad för att jag fick ha honom som vän och arbetskamrat på 60-talet. Han var en stor artist.”


Gunilla gav förra året ut sina memoarer. Det är en lustfylld läsning med ett hårt liv bland färgstarka personligheter och spritfloder. Och så då den makalösa fakiren, Kjell Swing.
Hon beskriver deras jobb så här:
”Han körde grova nålar genom kinden, hals, bröst och armar. Krossade flaskor. Drog ut nålarna och blodet rann. Kastade sig på rygg på glasskärvorna. Det hände att jag fick äran att både dra ut nålarna och stå på hans blodiga bringa när han låg på det krossade glaset.”

De for land och rike runt. Hon strippade, lät kläderna falla inför häpna och flåsande bonnläppar och fakiren fick folk att svimma av förskräckelse. Här kan vi verkligen tala om förebilden till ”Skönheten och Odjuret”.
En dag kom Kjell dragandes med en giljotin. Han klöv ett kålhuvud och sedan var det Gunillas tur att lägga sig ner. Det var med andra ord galenskap i kubik.
-Det är möjligt att jag i dag hade varit med i någon dokusåpa, säger hon och skrattar.
Den 19-21 juli är det tid för årets Kiviks marknad. Då ska vi återkomma till Gunilla af Halmstad. Det blir galenskap på bloggvis med Kiviks marknad när Kiviks marknad var Kiviks marknad med Gunilla af Halmstad och Kjell Swing, så håll ut.


Fakiren Kjell Swing på Calle Rockbäcks BLOGG. Klicka HÄR!

Och så till en annan variant av fakir.
Zlatan Ibrahimovic med alla sina tatueringar ska tydligen röra på sig igen.
Mer om det HÄR!

1 kommentar:

Gunilla "af Halmstad" sa...

Bra skrivet.
Sitter här vid datorn och skrattar lite när jag tänker på alla gamla galenskaper, och det är jag säker på att Kjell Swing också gör i sin himmel.
Gunilla "af Halmstad" Ekroth