tisdag 13 juli 2010

BLOGGEN AVSLÖJAR: Tjuvar med pannlampor tömmer på nätterna sopcontainrar på kasserad mat i Lomma.

I dag ska jag avslöja en nyhet som kommer att skaka om i stugorna.
För en tid sedan blev jag kontaktad av lommabon Göran som vi kan kalla honom för.
-Calle, vet du om att det härjar tjuvar i Lomma som nattetid tömmer livsmedelsaffärernas sopcontainrar på kasserad mat?
-Nej, svarade jag förvånat. Det har jag aldrig hört talats om.
-Det är unga män mellan 20-25 år, utrustade med pannlampor som tar sig in i sopcontainrarna och stjäl gammal kass
erad mat som livsmedelsaffären slängt, berättar han och fortsätter:
-Jag har t o m frågat om det går att äta maten. Visst svarade man. Det är bara till att skölja av den, fick jag till svar.
En annan lommabo som vi kan kalla Stig hör också av sig och berättar samma sak. Alltså att unga män utrustade med pannlampor, nattetid tömmer sopcontainers på slängd mat med utgående datum.

Jag kontaktar Lars Mårtensson som driver Mårtenssons Livs, Lommas äldsta livsmedelsbutik. Han har en av dessa containrar som tömts på kasserad mat med utgående datum.
-Visst är det så. Jag har själv sett dessa personer med pannlampor på nätterna i butikens container. Vi dumpar tex charkavfall i svarta sopsäckar. Dessa sprättas upp och töms på sitt innehåll.
-För en tid sedan slängde vi 70-80 tårtbottnar på kvällen. På morgonen var dessa borta. All gammal mat försvinner.
-De är unga män som kommer ett par gånger varje vecka och är noga med att städa upp efter sig, säger Lars Mårtensson.

Kan man inte då sätta hänglås på containrarna? Visst, men dessa klipps upp lika enkelt som ett cykellås.
-Jag vet flera livsmedelshandlare som brottas med samma problem. Det är för äckligt, fortsätter Lars Mårtensson.
Allt talar sitt tydliga språk att det här är satt i system. Det är helt enkelt en affärsidé som förverkligas mitt i natten med pannlampor i stinkande sopcontainrar, inte minst i dessa dagar med tropiskt klimat.
Jag vill inte ens tänka på vad maten tar vägen. Men jag har mina aningar. Det värsta scenariot är att den maten säljs vidare, tex till mindre nogräknade krogar. Ja, resten förstår ni säkert själva.


HALLÅ LOMMA KOMMUN!
Dammarna vid Lomma Centrum fylls nu med grönt slam. I den tropiska hettan vi lever i, jäser slammet. Det luktar fan så illa, speciellt på kvällen och natten. Stanken tränger in i våra hem. Jag vet, för jag är själv drabbad.
Detta fenomen har inträffat tidigare. Då har kommunen fått städa bort skiten. Gör det igen.
NU!
Tack.

Inga kommentarer: