onsdag 28 juli 2010

Bloggen avslöjar alla Gubbars hemliga dröm-lukta på tjärade ”snören”.

Det började som saker och ting kan börja. Vännen Benny tjoade över staketet:
-Calle, ska du med och lukta på tjärade ”snören”?
Tjärade ”snören”?
-Låter spännande. Var, svarade jag.
-På Österlen eller det numera förlängda Österlen, fick jag till svar.
Vi drog i väg och hamnade i alla Gubbars hemliga dröm. Ett helt hav med tjärade ”snören”. Fast här kallades de för knop, steks, spilts, rep, tampar och fan och hans moster.

Skillinge Skeppshandel var alltså slutmålet: ett Mecka för alla glada Gubbar, både med sjökunskaper eller som jag en novis på skeppet.
-Här har vi dom!
Benny fick en magisk glans i ögonen, näshåren vibrerade. Det väloljade luktorganets alla spjäll öppnades på vid gavel.
TUT-TUT!
Raka rör, rakt in bland de förvånade snorgärsarna.
Och sedan stod vi där och luktade. Och luktade. OCH LUKTADE!
Tjärdoften magisk. Näsborrarna vidgades.
Fantastiskt.

Benny och jag hade en magisk stund bland alla tjärade ”snören”. Kvinnorna som vandrade förbi skakade misstänksamt på sina huvuden. Det här var tydligt och klart ett mansgöra. Inte ens Gudrun Schyman skulle kunna göra något åt sakernas tillstånd. Det är faktiskt rätt skönt att ha något manligt kvar, så här i guytider med alla bisarra parader.
När jag kom hem ringde jag vännen Jürgen i Torsby.
-VAAA! Skrek han upphetsat. Har du varit och luktat. Tjärdoften, helt underbar.
Tydligen är det här något som Gubbarna pysslar med även i de djupa skogarna i Värmland.
Ursäkta mig. Nu måste jag lukta en stump...



Tjära nån då, så har det droppat in en tjärvänlig (1) synpunkt.
Det är Rita Hayworth som skriver:
"Får väl döpa om "kära täppan" till tjära täppan... doften ligger tung över Lomma."
Tack för din kärpapp vänliga kommentar.
Den var fyndig.

Fler tjärvänliga kommentarer:
"Hej Calle!
Jag luktade för en tid sedan på tjärade snören i en skeppshandel i Varberg. Ljuvligt. De rekommenderade t o m att man skulle hänga ett gäng snören på utedasset, allt för den goda doftens skull. Perfekt, må jag då säga. Jag köpte ett nystan. Tyvärr använder de flesta båtägare i dag för det mesta tåg av nylon. De är rädda att kladda ner sina fina båt med tjära.

Rolle af Trollhättan"


Och på torsdag, spelar vi in scenen, där jag är korvgubbe i höstens stora TV-serie, "Starke Man". Jag vet inte hur det går, men kommunalrådet Lars-Göran Bengtsson som spelas av Anders Jansson, får kanske en kokt i stället för grillad.
Var scenen spelas in?
Jo, i Svinarp...

Inga kommentarer: