torsdag 15 juli 2010

Bilden av byn som slår knockout på oss av lycka!

Nej, det är varken Rio, Saint-Tropez eller en läcker liten hamn i Florida, ni ser på bilden. Det är Lomma ”by night” som framkallar storslagna drömmar. Lommabon, Thomas Ohlsson, 26 år på söndag, står bakom mästarskottet av hamninloppet i byn.
-Den satt på min andra bildtagning, berättar han.
Thomas använde en Pentax, digital systemkamera och ett stativ.
-Nej, jag har inte mixtrat med bilden i photoshop. Den blev väldigt bra ändå, fortsätter Thomas som annars läser ekonomi på Lunds Universitet.
Jag har aldrig tidigare sett en sådan mäktig bild av Lomma.
Förr i tiden krävdes en makalös utrusning för att få till något liknande. Dessutom måste man ha varit en professionell fotograf, helst utbildad på en exklusiv fotoskola i New York.

Thomas Ohlsson är en glad amatör, även om han är intresserad av teknik, kanske mer än de flesta. Han köpte kameran i år.
-Jag lär mig hela tiden, säger han om den revolutionerande digitala fototekniken.
Bra gjort, Thomas.
Hoppas bara att Lomma kommun tar till vara på bilden och använder den i någon turistbroschyr.
Turistbroschyr?
Ja, faktiskt, turister finns visst i Lomma, men det skiter de styrande i. Det är inte bara badgäster, Anders Berngarn, kommunalråd. Det finns faktiskt riktiga turister också. Alltså sådana som vill se och uppleva och ha någonstans att bo. Nu får de stå och sova utomhus i Lomma.
Jag återkommer till detta sorgliga kapitel.




INPASS:
Du vet väl att du kan klicka på bilderna och de kommer upp mycket större. Klicka på Thomas bild. Och njut.

Inga kommentarer: