söndag 11 april 2010

Skatterazzia mot modebloggare, bra för blåbyxorna


Egentligen förstår jag det inte alls. Självklart ska även bloggarna granskas som all annan verksamhet i samhället. Det tycker däremot inte de kvinnliga bloggdrottningarna Karin Zytomierska (jo, hon var gift en kvart med Alex Schulman), Alexandra ”Kissie” Nilsson och Isabella Löwengrip.
Den kvinnliga treklövern spelar i bloggvärldens Moulin Rouge-liga och tjänar pengar på bloggeriet.
Jag själv lirar som de flesta bloggarna i blåbyxor. Och drar in noll (0) kronor på min blogg. I stället kostar den mig pengar.
Jag är mer än nöjd ändå.
Vem har roligare hobby än vi blåbyxbloggare?

Tar man en sväng in på damernas bloggar, upptäcker man drösvis med annonser. Utan att blinka gör man reklam för diverse hudkrämer, modenycker och annan kvinnlig fägring. Det har man också all rätt att göra. Tjänar man pengar på det, ska man självklart skatta för kulorna.
Den här typen av bloggar är ofta uppköpta av företag. Jag, däremot, står helt fri, fast inte riktigt.
Jag är medlem i Svenska Journalistförbundet. Därmed har jag att följa vissa etiska spelregler. Det har jag inga problem med.
Bloggvärlden är en vildvuxen flora. Knappast någon tjänar en spänn på det. Den som tror man kan bli miljonär på en blogg, lever i sagans värld. Det är en myt.

Modebloggarna är nästan uteslutande enbart kvinnor. De mest framgångsrika är inte journalister.
De faller lätt för smicker och blir handelsresande krämare i bloggvärlden.
Själv har jag varken fått hudkräm eller sexiga kalsonger i brevlådan, trist men sant.
Dessa amatörer skriker i högan sky när det nu ska granskas som vilket företag som helst.
Jag ser Skatteverkets granskning som positiv. Äntligen har bloggvärlden blivit vuxen.
Skatteverket ger oss blåbyxbloggare en identitet.
Tack för det.


Sydsvenskan om razzian HÄR!

Inga kommentarer: