fredag 2 april 2010

Linda i Lomma har fått nya lungor efter en dramatisk transplantation!

För en tid sedan genomgick Linda Wallin från Lomma en lungtransplantation på Universitetssjukhuset i Lund.
Operationen tog tolv timmar och blev nog så dramatisk. Två kirurger avlöste varandra.
-Jag opererades för tre veckor sedan. När jag vaknade upp mådde jag jättedåligt, berättar Linda för mig från sjuksängen i Lund.
Det var faktiskt kris för Lindas liv. Hon vårdades den första veckan på intensiven. Ett av de stora problemen i samband med den här typen av operationer, är avstötningsmekanismen.

Skulle Lindas späda kropp acceptera de nya lungorna?
I dag är situation för Linda bättre. Hon har klarat den första allvarliga krisen.
I dag återhämtar hon sig till ett nytt friskt liv på sjukhusavdelningen. Hon räknar med att få komma hem när sommaren omfamnar oss .
-Fast det kan fortfarande uppstå nya allvarliga krissituationer, så jag får äta jättemycket mediciner, fortsätter Linda.
Jag skrev om Linda redan förra sommaren, se vinjettbilden. Den 1 november skrev Sydsvenskan om Lindas väntan på nya lungor.
Dödssjuka Linda Wallin fick vänta i åtta m
ånader innan man fick tag på rätt organ.
-Jag har levt med mina syrgastuber i tre år. Det slipper jag nu. Det känns faktiskt konstigt. Mina nya lungor sköter syresättningen. En märklig upplevelse, slutar Linda Wallin.
-Välkommen till världen, Linda, säger jag.
Och din första friska sommar på många, många år.



ÄGGSTRA!
Klicka HÄR!

Inga kommentarer: