onsdag 28 april 2010

Bildbeviset på den rekordsena VÅREN!


Så här är alltså läget.
För exakt på dagen ett år sedan hade syrenen slagit ut i min Täppa. I år samma tid, samma datum, samma buske, är allt ännu så länge grått och trist. Syrenen är endast i småknopp.
När jag om morgonen lallar ut med "Lilla Vovven", är det vinterjacka på. Det är som om den bitande vintern vill plåga oss in i det sista.
Våren 2009 satt vi ute med kaffekoppen och gottade oss redan den 15 april och tidigare än så.
Hur ser då Valborg ut?
Valborg är som vi alla vet, en osäker kärring. Jag har i mitt långa spännande liv upplevt alla varianter från snöglopp till strålande härliga kvällar
med osande grillbiffar.
Jag tittar in på den norska vädertjänsten, Yr. Där stirrar gubben till höger på mig och säger:

"Det rotar seg til med drittvaer".
Ja, i Norge, får vi hoppas.



Inga kommentarer: