tisdag 30 mars 2010

Nytt fågelproblem i Lomma: SKATOR!

Tidigare har jag berättat om våra problem med häckande fiskmåsar. Förra året höll vi på att bli galna av måsskri i arla morgonstunden. I år förberedes moteld.
Då dyker det plötsligt upp ett nytt problem: skator som vill flytta in till oss.
Alfred Hitchcock hade knappt kunnat regissera det bättre. Det är en rysare. En riktigt äkta fågelrysare som utspelas i Lomma.
I många år har skatorna byggt sitt bo i trädet mitt emot min Täppa. Det är inget märkligt med det.
Men i år tyckte kråkorna det kunde vara nog. Och började stjäla pinnar från de tjuvaktiga skatorna. Ett krimdrama i trädtoppen.

En dag tröttnade skatorna på de tjuvaktiga kråkorna. Skatorna flyttade sin boplats och började bygga sitt bo ovanpå min grannes markisväv.
Grannen suckade tungt.
Tidigare år har man kämpat mot duvbygget på markisen. I år spankulerade duvorna på min gräsplätt och glodde surt upp mot markisen. Utkonkurrerade av skatorna.
Grannen och jag trodde knappt våra ögon. De förbannade skatorna hade bestämt sig för att flytta in.
En sanitär olägenhet, slog vi fast och jag kontaktade Anticimex i dag på förmiddagen.
-Det var märkligt, sa Ola på Anticimex. Det vill vi gärna komma ut och titta på.
Där står vi nu.

Inga kommentarer: