tisdag 2 februari 2010

Lommatösen Anna Blomberg får sitt stora genombrott i Svinarp

Komediserien ”Starke Man” med Anders Jansson och Anna Blomberg blir höstens stora slagnummer i TV. De13 avsnitten kommer att spelas in i Kävlinge kommun med kommunalhuset som hemmaplan för kommunalrådet Lars-Göran Bengtsson (Anders Jansson) och Anna Blombergs figur med rökbeslöjad röst.
Bli inte förvånad om Kajan från Hipp-Hipp, dyker upp. Någon måste givetvis sköta om brandförsvaret i Svinarps kommun som kommunen kallas för i TV-serien.
Jag har sett det s k pilotprogrammet. Underbart, redan nu känns succén som given. Här finns en radda roliga figurer att utveckla. Typen som kommunaråd, Lars-Göran Bengtsson, har jag själv sprungit på i verkligheten.

Vän av ordningen, undrar givetvis varför produktionsbolaget Anagram inte valde Lomma kommun som spelplats framför grannkommunen Kävlinge?
-Ja, säg det. Vad jag vet har vi inte fått någon förfrågan. Tyvärr, säger Lommas kommunalråd Anders Berngarn till mig.
Nej, Anders är verkligen inte någon Lars-Göran-kommunalråd-typ, sannerligen inte.
Det hade naturligtvis varit mumma för vilken kommun som helst, att få var med om en sådan här stor TV-produktion

Två poänger:
Anna Blomberg känd som Anna Anka och från Kvarteret Skatan växte upp i Lomma.
Jag själv spelade med i Hipp-Hipps Julevangelium för ett antal år sedan.
Dessutom kämpar jag som en bäver för att sätta Lomma på världskartan.

Här flög en stor fet gås värdshus förbi. Kävlinge kommun som mest är berömt för att ha lagt ner ett stort slakteri, tog hem hela PR-potten. Andra sidan, det kanske är just därför Kävlinge drog hem vinstlotten.
Det var väl Svinarp kommunen heter i TV-serien.
Nu fattar jag grejen, men ändå...
Skit också!
Jag höll på att säga svinaktigt, men förbarmade mig en aning. Det var väl storsint.

Inga kommentarer: