måndag 8 februari 2010

Här får Anja Pärson ett guldrecept från min mormor

Min mormor och Anja Pärson har något gemensamt, nämligen huskurer.
Jag läste i Sydsvenskan att Anja gärna lappar samman sina knäproblem med vitkål.
Det är inget att skratta åt. Själv växte jag upp med rågmjölsgröt lindade runt mina kvaddade fotbollsknän och stekt rödlök i öronen mot öronsprång. Gröten var bra även mot pajade axlar.
Så här ligger det till.
Min mormor var på sin tid byns allt-i-allo:
hon sydde folks kläder, förlöste barn, tröstade vid sorg, sjöng och spelade för de fattiga när de var olyckliga, vilket de var nästan jämt, lindade in folk och fä i rågmjölsgröt som bot mot diverse krämpor. Ja, så stekte hon rödlök och stoppade i öronen på folk.
-Det finns inget bättre mot öronsprång, sa alltid mormor.


Själv hade hon lärt sig dunderkurerna av sin mor som i sin tur lärt sig det av sin mor som i sin tur lärt sig det av sin mor, ända ner till vikingatiden, fast då spädde man också på med att bälga i sig mjöd som även dracks i Mesopotanien.
Det tyckte alltid mormor var onödigt. Det tyckte däremot inte morfar.
Mormor visste alltså hur man höll ohälsa borta från den mänskliga kroppen. När man ändå var i ohälsa kokades det rågmjölsgröt och stektes rödlök.
-Den ska vara stekt. Inte rå. Och röd, betonade hon alltid.
Det fanns starka krafter i samhället på den tiden som hävdade att löken skulle vara rå.
-Jag har väl aldrig hört på maken, sa alltid då mormor.
Jag växte alltså upp med stekt rödlök i öronen. Tro det eller ej, men det hjälpte. Och rågmjölsgröten var varm och go runt de ömmande knäskålarna.
Tänk på det, när ni i kväll bänkar er för se att se dokumentären ”I huvudet på Anja Pärson” SVT1.
Undrar just om hon har stoppat in stekt rödlök...



Och så har lommapolitikern, Linda Wahlquist, som hoppade av alla sina kommunala uppdrag, trätt fram. Calle Rockbäcks BLOGG avslöjade avhoppet i förra veckan.
Skånska Dagbladet HÄR!

Inga kommentarer: