fredag 26 februari 2010

Rekordvinter: Byn saltbomb. Ruttet svin. Och barnen flydde Lomma Alpine Ski Centre.


Här står Lasse med sina saltsäckar. Det är tack vare honom vi inte har brutet armar och ben av oss denna vinter. Han har räddat oss med en mindre saltgruva.
-Ja, i år är det rekord. Förra vintern gick det åt 1,5 ton salt. I år kanske det stoppar med 12 ton salt, säger han och fortsätter:
-Fast säker är jag inte. Denna vinter är märkligt hård.
Redan halv fem på morgonen har jag hört
Lasse brumma omkring med sin lilla traktor: snöplog på och välfyllt saltkar baktill.
Vintern har t o m fått de gamla uvarna som alltid yrat om krigsvintrarna, att tystna. Det har inte varit någon hejd på all vinter. Och kallt. Vi Lommabor fryser som satan redan vid två minusgrader.
En morgon när jag gick ut med ”Lilla Vovve
n” som nästan drunknade i snöhögarna, skrek grannen Kent:
-Se på fan, är det inte självaste Snömannen
som stolpar fram?
Snömannen gick någorlunda säkert, tack vare Lasse.

Däremot kan jag egendomligt nog konstatera att Lomma Alpine Centre ner mot havet, har legat öde och tyst, under den gångna sportlovsveckan.
Från januari fram till sportlovet, var det tjockt med åksugna tefatsbarn som for ner för backarna. Även vuxna gapade och skrek på sina fartåk.
Denna vecka har det varit tomt bland de vac
kra fjälltopparna i Lomma.
Var är alla barnen?
Jo, Lomma Alpine Centre har inget liftsystem. Alltså har alla åkt ner till Alperna eller upp till Sälen. Det är trots allt roligare att åka i en liftkorg upp till toppen. Far och mor älskar också att dra i sig äc
kligt varmt vin eller te med rom, det där sista, tycker t o m jag är gott.
Nej, jag får ta ett samtal med kommunhövdingen, Anders Berngarn.
Lomma Alpine Centre behöver ryckas upp. Lite alpkask kan väl kommunen alltid locka med. Rom sitter alltid bra i kylan.
Kanske är kravet på ett liftsystem att ta i...

Här kan ni läsa om andra trivsamma alpina (!) backar i Skåne. Sydsvenskan HÄR!
PS: Man missade Lomma Alpine Ski Center. Det är tur jag finns.DS


RUTTET SVIN I LOMMA
I de finaste av världar finns det även ruttna svin. Här är ett prakttryne.
Sydsvenskan HÄR!

Inga kommentarer: