onsdag 6 januari 2010

Vinter i Lomma: 1956 vs 2010


Det damp ner två bilder från lommabon Roland. Svartvita. Tiden fryst åt eftervärlden. Tidsbilden blir så härligt vacker i just svartvitt. Minnen bubblar upp. Alltid trevliga.
Så här skriver Roland i sitt mail till mig:

Hej!
Läste med stort intresse din artikel på bloggen om den annalkande vintern här i Lomma. När jag såg bilderna från hamnen och piren, kom jag att tänka på att jag hade ett par bilder därifrån, bilder som min far tog i början på året 1956, då det var en riktig vargavinter med stora isblock som hade pressats in mot land och som låg som en bergvägg långt in på våren. Jag var då 10 år och det är jag som med min leksakskikare står och spanar mot hamninloppet. På den andra bilden är det jag och min mor och min syster som står halvvägs ut på piren. Du får gärna lägga ut bilderna på bloggen om du vill.
Hälsningar Roland i Lomma


Tack Roland. Dina bilder blir vår underbara tidsmaskin i dag. Det märkliga är att, vad jag förstår, bilderna från 1956, t o m kan vara tagna samma dag som mina "moderna" vinterbilder. I vart fall är det nästan på i steget samma platser som visas.
Ha en skön vinterdag alla vinterGubbar och vinterGummor. Och, givetvis, alla barn, med eller utan kikare.


Inga kommentarer: