torsdag 14 januari 2010

Fnurra på tråden mellan Lomma-Staffanstorp-och isbjörnar i byn!

Det har uppstått en fnurra på tråden mellan Lomma-och Staffanstorps kommun i Skåneland.
Så här säger Lommas kommunhövding Anders Berngarn (m) till Sydsvenskan:
– Staffanstorp vill lägga vindkraftverk i ett område som ligger som en kil mellan Lomma och Lund. Det blir en barriär som tar bort all utblick, säger han och slår fast med emfas:
–Vi vill ha öppna vidder och fri sikt.
Lomma säger alltså nej tack till Staffa
nstorpts planer. Vi i Lomma ska banne mig inte ringas in av några fula vindmöllor. Klart besked från vår Hövding.
Anders Berngarn sätter ner foten i den bördiga myllan i Lomma. Det gör han alldeles rätt i. För visst ser landskapsbilden förvriden ut av dessa möllor.

Titta bara på bilden här ovanför. Bedrövligt. Inte nog med det. Möllorna tål inte sträng kyla. De stannar, lägger av, helt enkelt tvärdör.
I Arizona, USA, har man gått ett steg längre. Man har skapat vågrätta konstruktioner av vindmöllor och smällt upp dessa över en motorväg utanför Phoenix.
Här är det inte vinden som ska få snurr på tillvaron utan bilarna som ska driva möllan. Det kanske också kan kallas för vinddrag. Det tycker jag är ganska fiffigt, om det nu fungerar.

Det kan vara något för Staffanstorp att ta efter. Även Lomma med, för den delen.
Om jag varit Anders Berngarn, skulle jag följt det amerikanska experimentet med ett visst intresse.
Fast det kan tyckas vara i snurrigaste laget.
Jag borde kanske tipsa Maud Olofsson.
Hon tänder säkert på alla hundra.



ISBJÖRNAR I LOMMA!
Och så har Pia Skoog i Lomma varit ute och plåtat isbjörnar i Lomma i dag. Det är en riktigt kul bild. Det visste ni inte att det fanns isbjörnar i Lomma? Hon tog kameran och knallade ner till havet och fick bilden.
-Vad kul att du skriver om mina isbjörnar, säger Pia Skoog till mig och skrattar. Jo, jag tycker det är roligt och gå ut och och fotografera min omgivning.
Det gjorde hon så bra att Sydsvenskan-HÄR-t o m nu kör ut hennes bilder på isbjörnarna i Lomma.
Fast ska sanningen fram, så är det sonen Alfreds, 3 år, leksaksisbjörnar...
Roligt bild blev det i vilket fall som helst.
Tack Pia.



SYDSVENSKAN om vindmöllorna HÄR!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är väl självklart att moderaterna i Staffanstorp vill ha vindmöllor vid Trolleberg. De ägs nämligen av Wachtmeister. Och Knut var en gång i tiden hövdingen i Stafafnstorp. Hans vilja kan man ju inte sätta sig emot.
Synnerligen taktlöst av Benngarn att protestera och överklaga en ansökan från en moderat f d riksdagsman