onsdag 27 januari 2010

Bloggen efterlyser: Hjälp mig hitta historien om Auschwitz-väskorna



Väskorna i Auschwitz låg i drivor och skrek emot oss med tomma ögon. På de flesta väskorna fanns namn och nummer. På den översta väskan på vinjettbilden, står ägarens namn:
Petr Eisler. Kind, 1942 och så ett nummer:6446.
Det är allt. Förmodligen ett barn. Vem var Petr Eisler? Var kom han ifrån? Att han avrättades i nazisternas dödsfabrik, tvivlar jag inte en sekund på. Men ändå. Lever han i dag? Finns det släktingar till honom i Sverige, USA eller i något annat land som kan berätta?
På bild nummer två står det kort och gott Neumann, geb 1939. Inget mer. Inte ens ett nummer.
Bild tre betydligt mer: Klara Sara Goldstein. Röda Korset. Efternamnet är ett känt judiskt namn, fast det kanske är ett vanlig judiskt efternamn. Jag vet inte.
Dessa väskor lämnar mig ingen ro. Jag och vännen Bo-Göran tog bilderna när vi för ett par år sedan besökte Auschwitz. Det var en mäktig tung ruggig upplevelse som lämnade spår i oss för evigt.
I dag är det 65 år sedan dödslägret befriades av Röda Armén.
Jag sa till Bo-Göran i morse:
-Vi efterlyser historien om Auschwitz-väskorna på bloggen.
-Gör det. Spännande, svarade han.
Vet du något eller kan ge mig tips att gå vidare, hör av dig till mig.
Antingen skickar du ett mail:
callerockback@rocketmail.com
eller skriv ett brev till Calle Rockbäck, Höjeågatan 217, 234 33 Lomma.
Alla tänkbara och otänkbara uppslag är välkomna.
Hjälp till och knäck gåtan om Auschwitz-väskorna!



Här kan du läsa mer om Auschwitz befrielse:
Svenska Dagbladet HÄR!


ÖVRIGT
Håll er inne. Låt bilen stå.
För övrigt råder full storm i Nord-Norge, så det kunde varit värre.
Mitt i all bedrövelse, avrundar vi med ett skratt:
Lomma säger nej till två nya hundrastplatser. En av Sveriges rikaste kommuner har inte råd att låta vovvarna skita under ordnade förhållanden.
Tablå.
Läs Sydsvenskan HÄR!

Inga kommentarer: