lördag 2 januari 2010

Årets första bilder från rekordvasan: Dalarna andas ut. Snön säkrad.


Det är rekordstort intresse med över 40 000 anmälda till Vasaloppets vintervecka. Själva huvudloppet den 7 mars har lapp på luckan med 15 900 anmälda sugna skidåkare.
Det här innebär att miljontals och åter miljontals kronor står på spel. Tre gånger har loppet fått ställa in pga snöbrist, senast 1990.
I år med rekorddeltagare, hade ett inställt Vasalopp inneburit en total katastrof med gråt och tandagnissel och helvetes jävlar.
-Ser du någon styvnackad person, är det en dalmas som glott för mycket upp mot skyn efter snö, sade alltid min saligen insomnade fader som bodde i Dalarna till mig.

Jag kontaktade genast bloggens egen ”Kranskulla”, Heléne med en viktig uppgift: säkra årets första bild av målfållan i Mora.
Tidigt på nyårsdagens morgon, när Mora låg nerbäddad efter överläskade nyårsstrupar, fångade hon så bilden so
m får alla entusiaster att andas ut.
Ni kan själv se på vinjettbilden. Snötillgången i Mora är finfin. Det blir inte tal om något grusföre i årets Vasalopp. Ni kan också se Anders Zorns staty av Gustav Wasa längst till höger på bilden. Även han verkar nöjd, även om han av oro vänt ryggen mot den klassiska devisen.

Det är emellertid två saker som oroar mig. Ni kan se på ovanstående bild att det tydligen står TVÅ bastanta blomsterlådor på mållinjen. Tänk om Oskar Svärd, Daniel Tynell eller norrmannen Jörgen Aukland brakar in bland tulpanlökarna med skidor och allt?
Sedan har vi Helénas bild längst ner på en härlig skidåkare. Är det månne Janne Stefansson, Vasaloppslegenden med sju segrar, som statyn föreställer?
Jag vet inte, men stilen är mig bekant
med den korviga mössan och lättsamma åkstilen.64 dagar kvar. För säkerhets skull har man en snöfabrik i Oxberg. Där ska i ett första skede produceras 50 000 kubikmeter snö.
Heléne, det löser sig nog.
Tack för hjälpen.

Inga kommentarer: