tisdag 29 december 2009

Vi närmar oss slutet

2009 rinner så sakta bort. All media listar året som gick.
Jag listar mitt bloggår och har plockat ut en händelse för varje månad som berört mig extra mycket.
I dag börjar vi med januari, februari, mars och april.
Det blir min resa tillsammans med er alla som följt min BLOGG 2009.
Var god.

Januari
Historien om fakiren Kjell Swing (1942-1988) tog mig nästan sju månader att gräva fram. Det blev en makalös resa om en man som bland annat slog världsrekord i att ligga på en spikmatta, alltså en RIKTIG spikmatta. Inget julklappstrams.
Skadorna otaliga. Flera dödligt allvarliga med långa sjukhusvistelser i diverse länder. En gång for elden ner i lungorna. Det var i Holland och då var det nära slutet.
Han dog utfattig i en etta i Malmö, året efter kompisen Cornelius Vreeswijk (1937-1987) avled.


Februari
Jag lagade och teståt Vasaloppets måldomare Bengt Brandt exotiska blåbärsgröt. Det smakade inte fågel, precis. Det var jag som var usel kock. Tummen ner.
Inför 2010 års Vasalopp kommer Bengt att visa upp hur han plockar sina blåbär i Vasaloppsspåret.
Den 7 mars är det tid igen. Jag är med på gröten, Bengt.

Mars
Bilden från 1950-talet av de sista rännstensungarna som står på en av Grangatans stenbelagda gårdsplaner vid Värnhemstorget i Malmö. Den skär lyckoringar i mitt hjärta. Gossen med den sneda stora hängande benan, tvåa från vänster, är min lekkamrat Leif Georg.
Den lilla gossen längst fram, med en stor vit mössa på huvudet är lillebror Bosse. Mer vet jag egentligen inte.



April
Aprilskämt. Oljeshejken Abdhulla Al-Sair från Saudiarabien dyker upp i Lomma. Han vill bygga en jättelik inomhusarena för fotboll i hamnen.
Det blev ett HA-HA utan dess like.
Får vi ett nytt besök av shejken Abdhulla Al-Sair 2010? Ja, vem vet.
Det kanske är bäst att hålla utkik.


I morgon fortsätter vi med maj, juni, juli och augusti.
Du hänger väl med!


Inga kommentarer: