onsdag 16 december 2009

”Tillbaka till framtiden”- med Lommas kommunhövding.



-Här är den. Rariteten, säger kommunalrådet i Lomma, Anders Berngarn, och plockar raskt fram klenoden-se ovanstående vinjettbilder- i sin skattsamling av vykort från Lomma kommun.
Vi män må tyckas vara ett märkligt släkte, men samla på saker och ting älskar de flesta av oss. Mina nära och kära kallar mig för lumpsamlare, fast med stänk av Remy Martin.
För Anders Berngrans del började det som en kul hobby. I dag har samlandet av vykort från Lomma kommun, blivit en högst allvarligt verksamhet för kommunalrådet. Han bär fram sina välspäckade pärmar som om det vore nyförlösta bebisar.
-Jag har 350 vykort. Skulle tro att det finns ytterligare 20-30 stycken kvar att leta upp, innan Lomma är komplett. När det gäller hela kommunen rör det sig om minst 350 vykort till, berättar Anders Berngarn


Vi slår oss ner i hans enkla hövdinggemak i kommunhuset. Utomhus är det julrusk, dunk och gnisslande maskiner. Lomma byggs ut för en ljus framtid. Inomhus far Anders och jag med tidsmaskinen, ”Tillbaka till framtiden”.
Det blir en härlig resa, mer än 100 år tillbaka i tiden. Vykorten då var verkligen något alldeles extra, en navelsträng till världen.
-Förr kunde man gå in på Tradera och komma över vykort för en krona styck. När Erik Penser var med i Antikrundan och berättade om sin vykortsamling från Eslöv, exploderade marknaden. I dag får man betala 50-100 gånger mer för vykorten, fortsätter Anders Berngarn.
-Ja, vi samlare är ett hårt prövat släkte, försöker jag trösta med.
Lommas kommunalråd sitter onekligen på en kulturhistorisk skatt. Det var också väldigt roligt att åka iväg med tidsmaskinen tillsammans med Anders. Han har växt upp i Lomma och kan berätta hur mycket som helst om människorna och byggnaderna som vimlar förbi.
Det ena vykortet efter det andra passerar revy. Jag skulle kunna fylla BLOGGEN med Anders vykort. Det går naturligtvis inte.
”Tillbaka till framtiden”, häng med till några stationer.



FOTNOT 1: Filmen, ”Tillbaka till framtiden”, kom 1985. Filmen blev en stor succé.
FOTNOT 2: Jag har fotograferat av vykorten från pärmarna. Om jag scannat in dom, hade resultatet blivit klart mycket bättre.

1 kommentar:

Anonym sa...

Angående bilden med villorna - vid flaggan på bilden står fortfarande samma hus än idag. Där låg Bengtssons blommor innan det försvann och ett gäng hus ploppade upp. Vägen/gatan i förgrunden är Allégatan.