måndag 14 december 2009

Tiger Woods gjorde en ”Calle Jularbo”

Efter jag publicerat Elin Rolandsdotter uppmärksammade examensarbete om grisarnas bogsår, dröjde det inte länge förrän ett Öga hörde av sig till mig. Jag avrundade nämligen inlägget med ett YouTube-klipp där dragspelsvirtuosen Calle Jularbo rev av klassikern ”Drömmen om Elin”.
Ögat berättade med viss förtjusning:
-Elin var från Järpliden i norra Värmland. Hon hade ett förhållande med Calle Jularbo som var gift.
Mitt Öga menade alltså att Tiger Woods gjort en Calle Jularbo.
Det blev ett riv och slit för min del. Hur låg landet till?

Då fann jag Arvika-journlisten Ingemar Norléns biografi om dragspelskungen som kom ut 2005.
Jodå, där fanns allt med om Calles prassel med Elin från Järpliden. Inte nog med det. Författaren blottlägger så många av Calle Jularbos eskapader med kvinnor landet runt, att jag nästan rodnar, inte ens Tiger Woods hänger med i svängarna

I slutet av Calle Jularbos liv avslöjade STIM att han inte hade komponerat varken Livet i Finnskogarna, Drömmen om Elin, Avestaforsens brus mfl låtar.
Det blev en plågsam process för Calle Jularbo, som tvingades skriva under att han inte var upphovsman. Livet i Finnskogarna en dansk folkmelodi och Drömmen om Elin hette egentligen Borgholmsvalsen.
Det finns fler likheter mellan Calle Jularbo v/s Tiger Woods:
båda ytterst måna om ett oskuldfullt yttre, renare än lamm samt filmer om deras liv. Den ena är mer glamorös än den andra.
Tänk så det kan gå, när inte haspen är på, höll jag på att säga.


Mer om Tiger Woods-affären:
Aftonbladet HÄR!
Expressen HÄR!
Sydsvenskan HÄR!
DN HÄR!
Svenska Dagbladet HÄR!


1 kommentar:

bahlool sa...

Intressant försökte läsa mera om honom men det sades inget om hans "fusk" på wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/Calle_Jularbo