måndag 7 december 2009

En trendig rapport från landsbygden: RÅTTGIFTET JAG TVINGAS ÄTA VARJE DAG!


Bli nu inte rädda. Det här blir ingen komplicerad kemisk analys. Det överlåter jag till Ada Yonath som i veckan får Nobelpriset i kemi
Det blir inte heller någon kvalificerad miljörapport. Det överlåter jag åt FN:s klimatmöte i Köpenhamn som drog igång i dag.
Nej, jag har fullt upp med alla kemiska produkter i form av mediciner som jag dagligen sätter i mig. Det är mitt eget klimatmöte, oerhört viktigare än klimatmötet i Danmark.
Det gäller nämligen mitt eget liv. Och ytterligare upp emot 150 000 svenskar som dagligen sätter i sig medicinen waran för att överleva. I hela världen handlar det upp emot 20 miljoner människor.
Waran=råttgift. Det verksamma medlet Warfarinnatrium är exakt detsamma.


Av denna medicin dör varje år 30 000 människor runt om i världen, bara i Sverige dog 2008 107 personer. Varje år toppar medicinen biverkningslistan. Den är alltså inte bara effektiv mot råttor utan även människor i drivor dukar under.
Medicinen är gammal. Den har nämligen funnits sedan 1910-talet, alltså i snart 100 år. Om vi då räknar vidare, får vi grovt räknat fram att över 10 000 svenskar har dött av medicinen. Jo, ni läste rätt-ÖVER 10 000 människor! I hela världen blir siffran svindlade 3 miljoner. Jo, ni läste rätt en gång till-3 miljoner människor i hela världen har dött av medicinen waran sedan 1910-talet.

Hur jag fick fram dessa siffror? Svaret är enkelt matematik.
Läkarvetenskapen har år ut och år in dolt hur farlig medicinen är för o
ss patienter.
-Vill inte oroa, lyder motiveringen. Jag vet, för jag har frågat.

Därför är nyheten som jag avslöjade att Pradaxa till nästa jul kommer att ersätta råttgiftet, ett jättelikt genombrott.
Det ligger en svensk, ja, en av de ledande forskarna-se bilden här ovanför-bakom framtagningen av medlet som kommer att bli större än vad Losec blev för Astra för snart 20 år sedan. Av den enkla orsaken att det är avsevärt fler människor som dör av waran än av magsår.
Han heter Lars Wallentin, professor på Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Hägrar ett framtida Nobelpris i kemi?
Ja, helt omöjligt är det inte. Minns var ni läste det första gången.
DN skrev i söndags att landsbygden har blivit senaste trenden.
Yes We Can-även i Lomma.

FOTNOT: Om ni missat något av mina skriverier waran v/s Pradaxa, scrolla ner. Då finner ni hela storyn, biverkningar m m.

Klimatmöter i Köpenhamn är naturligtvis viktigt, tro inte annat. Men för en vanlig dödlig som kämpar för överlevnad med en massa mediciner, blir mötet en märklig kollision som kommer att ta fokus från så mycket annat viktigt i samhället, tex hela den gigantiska medicinindustrin.
När får vi ett stort internationellt medicinmöte av samma kaliber som klimatmötet? Det kommer nog, men först får vi vänta tills till alla isberg har smält och isbjörnarna endast finns att skåda på Skansen i Stockholm.
Fram tills dess käkar vi på.
Dör vi så dör vi.

Mer om klimatmötet i Köpenhamn.
DN HÄR!
Svenska Dagbladet HÄR!
Sydsvenskan HÄR!

Inga kommentarer: