onsdag 25 november 2009

Tummen ner för herr Bloms "gåsamiddag" i TV8

Var fanns den knaperstekta gåsen?
Nej, herr Blom, den gåsen hängde jag inte riktigt med på. Råvaran förstklassig, men tillredningen tveksam.
Edward Bloms Gästabud i TV8 i kväll gick denna gången vilse bland de skånska bondgårdarna.
Stackars Jan-Öjvind Swahn som fick hålla masken och spela med.
Jag har själv lagat till ca 50-60 gäss i mitt liv. De blir alltid knaperstekta som årets gås på bilden här intill. Dessutom smakrika med goda kryddor. Herr Blom kryddade knappt gåsen.
Och "spiddekaga" till dessert?
Det ska bara vara äppelpaj och vaniljsås.
Basta!


NEWS
Mitt under herr Bloms gåsamiddag stängdes skånska grisbönder av. Sydsvenskan HÄR!
Svenska Dagbladet om SAAB. HÄR!
DN och SAAB. HÄR!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bäste Calle, vad gäller knaperstekningen har du helt rätt. Det var för mycket annat att göra att jag inte hann ösa gåsen tillräckligt, och producenterna lät mig inte ha den länge i ugnen på låg värme eftersom de då skulle behövt tvinga Jan-Öjvind att jobba natt. Men skall man göra långkok borde naturligtvis en heldag varit inplanerd. Men det var inte jag som gjort schemat. Kan dock säga att den var fantastiskt god även utan knaprigt skinn. Edward

Anonym sa...

Och enligt Jan-Öjvind var Spettekaka som efterrätt mer traditionellt än äppelkaka, som jag hade valt. Men inte vågar man motsäga honom. Fast han kanske bara valde det för att han själv är så förtjust i det. Edward