onsdag 18 november 2009

Panik i Lomma: Stormen på väg in-sanden måste ut i havet!


En rejäl höststorm är på väg in över Lomma. Vindstötar upp till 40 s/m beräknas storma in över oss lommabor i kväll.
Jag gav mig i morse skyndsamt ner till Lomma Sahara, ni vet den där konstgjorda stranden som ruckat sandens livsmiljö och som jag berättat många gånger om här på BLOGGEN-scrolla en bit ner på BLOGGEN.
Det blåste redan 12-15 s/m. Det räckte till. Jag fick stänga munnen. Flygsanden landade nämligen med förtjusning i mina tandfickor.
Kommunen har velat fram och tillbaka. Vad ska man göra med sanddynerna och de sandhögar som Angelica med sin grävmaskin skrapat samman?

Ni kan själva se på bilden, hur rent och fint Angelica har städat bort sanden med sin maskin. Problemet nu är stormen. Kanske t o m en orkan? Angelica för en ojämn kamp mot klockan.
Kommunen vaknade i panik i morse. Handlingplan:
sanden ska tillbaka dit där den hör hemma, alltså till den konstgjorda stranden.
En annan maskin krigar nu för fullt mot högarna. Den här striden kommer bara att sluta på ett sätt: sanden vinner över Lomma kommun.
Kommunen vaknade fem över tolv, tagna på sängen av en annalkande höststorm.
Lomma kommun vaknade alldeles för sent.
Tablå.

Mer om Stormen. Sydsvenskan HÄR!
Berömda, Lomma Hembageri, hållerpå att flytta från sina tidigare lokaler till de nya och fräscha som BLOGGEN skrivit om tidigare.
Läs om bageriet i Sydsvenskan HÄR!

JULGODIS
Mitt i all flyttröra och sandstormar, lite julgodis.
Hon blir julens Arne Weise.
Svenska Dagbladet HÄR!
DN HÄR!

Sydsvenskan HÄR!

Inga kommentarer: