tisdag 24 november 2009

På toppen av den skånska vulkanen-som riskerar bli gruva!


På den översta bilden, står jag på toppen av Skånes vulkan. Det är förödande vackert, tyst och stilla, ett glömt Paradis.
Färden upp för en hängsjuk Gubbe på Jällabjär, ca 2 km nordöst om Röstånga, blev en snårig men spännande vandring. Jo, jag överlevde.
I lördags slog så bomben ner. Sydsvenskan skriver om ett miljö(?)företag, Tricorona, som vill starta upp en gruva, för att årligen bryta 1 000 000 ton som i sin tur ska förädlas till kaolin.

Därför vill jag berätta om Skånes vulkan som hade utbrott för ca 80 miljoner år sedan, under själva kritaperioden.
Jag såg mig skickad för uppgiften att ta mig upp de 124 metrarna till vulkanens topp.
Jag har en viss erfarenhet av vulkaner.
1971 besteg jag Vesuvius, 1277 meter över havet sydost om Neapel, visserligen fick jag hjälp av en linbana, men ändå. Jag vandrade t o m ner en bit i kratern.
1973 stod jag och glodde ner i Etnas, Sicilien, huvudkrater. Det rök och regnade svavel. Svalget blev snabbt kruttorrt. Etna puffade runt omkring oss. Det var otäckt, rent utav livsfarligt.
1978 hostade Etna, 3300 meter högt, till. Ett 30-tal fransmän dog. Efter det släpps inga turister längre upp på Etna.



Nej, då var det bra mycket lugnare på Jällabjärets skånska vulkan. Det var väl bara färden dit upp som blev både spännande och strapatsrik. Miljön är något helt enastående. Här handlar det om i det närmaste orörd natur. Området är också mycket riktigt ett naturreservat.
När jag nu läser i Sydsvenskan om planerna, att förvandla denna skånska skatt till en gruva, blir jag förtvivlad
Det får inte vara sant.
Hasse & Tages film, ”Äppelkriget”, från 1971 med Evert Taubs ledmotiv, ”Änglamark”, har blivit på riktigt.






PRESS-STOP-PRESS-STOP
Koenigsegg lämnar SAAB i Trollhättan åt sitt öde.
Trollhättans Tidning HÄR!
Svenska Dagbladet HÄR!

ÖVRIGT:
Läs om gruvplanerna på Sydsvenskan HÄR!
34 journalister befaras mördade. Svenska Dagbladet HÄR!
DN om bröllopsfesten mellan Victoria och Daniel HÄR!
Lomma: lokala nyheter Sydsvenskan HÄR!
Vanvård av djur av hög chef, Svenska Dagbladet HÄR!
Smygtitta på årets adventskalender i TV. DN HÄR!
Tidning klär av doktor Åsa. Aftonbladet HÄR!
Maud Olofsson har tappat minnet. Expressen HÄR!

Och du. Missa inte Edward Bloms BLOGG HÄR!

Inga kommentarer: