söndag 1 november 2009

Lomma hamn: ETT SKEPP KOMMER LASTAT!




Det är Halloween och plötsligt står Börje, ni vet han med väghyveln, i min hall.
-Calle. Jag har hämtat bilen. Kom.
Parkerad på Höjeågatan i Lomma står ekipaget, lasten är en exklusiv skrothög.
Jag står stum av beundran. Jag tror mig aldrig tidigare sett en Chevrolet från 1926, inte ens som skrothög.
Börje Väghyvel har jag tidigare berättat om på BLOGGEN. Förutom att han samlar och bygger märkliga ting av allt som rullar, jobbar han professionellt med sin väghyvel. (texten fortsätter efter bilderna)


Inte nog med det.
Han samlar också på väghyvlar. 

Och på startbilar från landets travbanor. 
Det senaste fyndet är från Åbys travbana i Göteborg.
Hur ser det då ut under locket, så att säga, på den senaste skrothögen? 
Bildsvepet här nedanför säger väl det mesta. (texten fortsätter efter bilderna)

Dessa formidabla fantastiska män med sina maskiner.
Är det något fel på oss Gubbar?
Börje har alltså varit nedåt Ystad till och köpt sin Chevy med en fyrcylindrig toppventilmotor samt en bakaxel av banjotyp.
Det var också den här modellen som konkurrerade ut T-Forden.
För vanligt folk är det en skrothög, men som sagt var: en skön skrothög. 

Det finns egentligen ingenting som är helt på bilen. Allt är i tusen bitar, precis som den västerländska bilindustrin är i dag.
Nu börjar ett gediget arbete med att pussla samman alla delar. Vi får se om den hostar igång. Startnyckeln sitter i alla fall på sin plats.
Vad den kostade?
Det låter vi vara osagt. 

Vi kan väl endast konstatera att det finns billigare skrothögar här i världen.
Börje är en sjuhelvetets karl, så nu vet ni det.


ALARM!
Mail från Börjes hustru:
Snälla Calle du som är väl bevandrad i sjuksvängen hjälp mig ställa diagnos på denne gubbe. Du var ju själv vittne till när jag för 40 år sedan äktade denne man, inte var han sån då eller var jag blind? En tröst kanske är att vi bara har 3,9 km till soptippen. Ska ta mig en funderare på om gubben
eller bilen ska hamna där. Har upplyst våra barn om att dom kan känna sig
blåsta på farsarvet, såvida inte skrotpriset stiger.
Hälsningar från Skrotkärringen

Svar:
Herre Gud, bilen bara stiger i värde...
Skrothälsning från
Calle Rockbäck

Länken till Hyvel-Börje. HÄR!

Inga kommentarer: