fredag 20 november 2009

Jag har drabbats av klocksyndromet

Låt mig förklara vad jag menar med ett klocksyndrom eller clock syndrome som det heter på english.
Men först höger eller vänster eller vänster till höger. Jag har uppenbara problem med att skriva rätt vänster eller höger eller höger till vänster som alltid brukar bli fel.
Min språkpolis Jürgen i Torsby slog med förödande kraft till i morse.
-I bildtexten med bröllopsbilden på Ali och Sarwa har du åter kastat om vänster och höger, dundrade han så sjön Fryken nästan tömdes på allt vatten.

Jürgen har naturligtvis helt rätt. Trots jag är medveten om det. När jag skriver vänster och höger, så blir det höger och vänster, alltså åt fel håll. Jag upptäcker det inte trots jag kontrollerar det tusen gånger.
Jag har drabbats av klocksyndromet eller clock syndrome som låter fräckare, tycker jag.
På TV och radio kan ni höra rutinerade programledare säga fel tid, trots man har en jätteklocka i studion att titta på.
-Nu är klockan fem i halv sju, säger han eller hon.
I själva verket är klockan fem i halv åtta. Detta kan bli förödande för många människor som ligger i sängen och drar sig på morgonkvisten. De kanske skulle ha varit på jobbet halv åtta.
Jag vet, för jag har själv sagt fel tid på morgonen i radion som programledare. Alla som jobbar med radio och TV vet om fällan. Ändå åker de dit, förr eller senare. Det är högst egendomligt.
Det är det här jag menar med klocksyndrom. Jag vet att man ska skriva vänster åt vänster och höger åt höger, trots detta så skriver jag likt förbannat fel.
Tack Jürgen som själv är en rutinerad murvel med stor erfarenhet av textredigering. Stavfel blir det alltid, men vänster eller höger eller höger till vänster, funkar inte för mig.


Nu behöver jag tröst. Agnetha Fältskog får bli min lilla tröstnapp, en liten fin visa att vila in helgen med.
Här kommer den:




Lokala Lomma NEWS:
Sydsvenskan HÄR!
ÖVRIGT:
Oprah Winfrey lägger ner sin show. Svenska Dagbladet HÄR!
Rösta om svenska hockeylag ska spela i den ryska ligan Sydsvenskan HÄR!

Och HÄR kan du spåra upp världens sexigaste man.

Inga kommentarer: