torsdag 15 oktober 2009

Vakna Pelle! Följ med på en spännande resa i Lomma

Det började med ett mail från vännen Pelle.
-Calle, vad händer med Habo Gård?
När Pelle ryar igång är det bäst att lägga på ett kol. Bloggen ryckte ut. Om inte med pukor och trumpeter så med cykel och en kall vind som fick tänderna att skallra.
Kort bakgrund.
Habo Gård drivs av en stiftelse. Genom åren har den blivit populär bland handikappade samt en festgård för firande av bröllop och födelsedagar.
I slutet av 1990-talet brakade, mer eller mindre, allt samman. Med en tom börs blev underhållet obefintligt. Framtiden såg dyster ut.
Nu är det andra tongångar. Det är lika så bra, Pelle, att jag bränner av en lokal nyhetsraket direkt.

Habo Gård, en bit utanför Lomma, är på väg att få världens lyft, Pelle. 1950 köpte Lunds kommun gården och marken. Den ligger alltså som en lundensisk ö mitt i Lomma kommun. Nu skjuter man in över 12 miljoner kronor och renoverar hela klabbet. Den som ska se till att det blir något spännande av satsningen, är dynamon i det hela, Lasse Johansson Berg. Han är anställd av stiftelsen.
-Vi har tillsatt en samarbetsgrupp från olika intressenter. Där ingår också ledande politiska profiler från både Lund och Lomma, avslöjar han.

Nu letar man efter idéer. Jag föreslår genast ett skånsk turist-och kulturcentrum som andas den skånska gästgiveri atmosfären.
-Det är även viktigt att tillvarata de handikappades intresse, betonar han.
Självklart, säger jag, som kämpar med mitt eget handikapp. En sak är då säkert, Pelle. Det kommer att bli spännande att följa utvecklingen av Habo Gård. Jag blev själv riktigt tänd på uppgift att leverera framtida uppslag, så jag börjar med en gång:



Se också ovanstående klipp som en hyllning till Åke Cato som den 18 oktober fyller 75 år. Han bor i dag i Malmö.

Inga kommentarer: