torsdag 29 oktober 2009

Såpbubblor i Lomma



Vinterdäck på!
Jag tillhör den där bekväma typen. Därför sköter och förvarar Jonas på Auto-Däck i Lomma mina däck.
Det är inte därför han platsar på BLOGGEN. Nej, år ut och år in skänker han pengar till cancer-och allergifonden.
Jag platsar i båda fonderna.
Just därför.
Bra Jonas, ös på med kulor.


Öser på gör kommunen. Kriget mot vårt eget Sahara har trappats upp. Kampen verkar ojämn.
Det tycker grannen Kent också, alltså att kampen är ojämn. Han skriver till mig angående de dansande maskinerna:
”Dom breddade inte Höjeågatan. Det var bara frågan om en förstärkning,
så inte kantstenen viker sig när vi kör emot och punkterar våra hjul.
Jag såg det i dag när man la makadam i rännan de hade grävt upp.
Arg...det är bara förnamnet!”


Ingrid bryr sig inte om några vägstumper. Båten ska ur sjön för vintervila. Det är slut på de lata dagarna med glittrande hav, 23 graders badvatten och muskulösa boys.
Några som inte bryr sig om vinterkylan är Fiskeboden. Medan byns övriga restauranger gruvar sig över hur man ska överleva vintern, har Fiskboden ALLTID full rulle. Det är ingen hejd på goldfish rush.

Annars hamnade Benny och jag i dag mitt i en skattjakt. Vi tog en praktfull promenad med vovvarna som sänkte mig rejält-TEN AND OUT! Min hälsa är ungefär som en stapelbädd som brakat samman.
Vi hade inte gått långt när mystiken tätnade. Någon hade skrivit i sanden med rött. Var det ett hemligt meddelande till oss?
Benny såg ut som kapten Kidd. Han skruvade sig ett halvt varv och började yra om dagisövningar.
Det är snart Halloween. Jag spådde att det var just ett ”hemligt” meddelande från den ”Gröna ön” som nu står i fallande smått dimmig höstskrud.
Hur många skatter döljer sig i denna kudde av mystik?
Kanske Helena Björn, som är kommunens miljöstrateg, snart vet svaret?
Jag väntar i alla fall på ett besked som ett dubbat däck i Arjeplog, väntar på en rejäl rykande snöstorm.
Fast det kanske hade varit enklare om jag dragit en pumpa över huvudet och skrämt Benny. Jag tror han då skulle rusat hem och kramat sin Boel, sådana är vi män i dag år 2009.
Alla kan inte vara Gene Krupa. Kolla in Bennys trumslagare här nedanför. Det måste vara jag...



Meddelande från Lomma kommun. HÄR!
Sydsvenskan lokalt Lomma. HÄR!

Inga kommentarer: