torsdag 1 oktober 2009

Så skapade jag världens första bloggmat-en BLEGG!


Vad är det nu för trams jag hittat på?
Efter att ha sett det totalt hysteriska kokaballongen med Tina Nordström, kände jag för gasa ner matvärlden.
Varför inte en bit mat för bloggare eller inte bloggare, att samlas kring i all stillsamhet?
Jag vände och vred på barnbarnens omåttligt populära Kinder ägg. Funderade. Sov på saken. Vaknade. Där satt den. Ordet. Blegg.
Jag skulle skapa en BLEGG. Ordet är gammal allmogesvenska och betyder ungefär fridsam och stillsam. Perfekt. Det var just vad jag sökte i den allt mer uppskruvade matvärlden.
Världens första bloggmat-en BLEGG-började ta form. Det blev till att smacka och smaka och testa och med ägget i centrum.

Till slut hittade jag rätt sill att fylla bleggen med, nämligen Lysekils lunchsill. Nu gick storlarm i Lomma. Bloggens kulturambassadörer, Eva och Bo-Göran, kallades in som testpersoner.
Vi hade övermåttan roligt, men så sköljdes bleggarna också ner med öl och snaps.
-Det var verkligen gott, konstaterade Eva tämligen omgående.
-Instämmer, fyllde maken Bo-Göran i med. Det här måste vi göra själva och bjuda på.
Det blev fem bastubor av fem möjliga-världsklass-BUMPA, BUMPA, BUMPA...
Världens första BLEGG fick alltså toppbetyg.
Bloggens egen Ida Samuelsson, Sveriges enda kvinna som spelar bastuba, fick illustrera betygsskalan. Det är hon verkligen värd, men så är hon också utbildad kulturledare.
Heja Ida!
Nästa gång du kommer till Lomma ska jag bjuda dig på en BLEGG! Kanske Anna Anka också kommer.


Inga kommentarer: