lördag 31 oktober 2009

När BLOGGEN griper in: Den glade bagarn i San Re..., nej, LOMMA!


”Min vän, den glade bagarn uti San Remo stad,
ja, om ni kände honom, ni skulle strax bli glad.”

Evert Taubes berömda låt om den glade bagarn i San Remo blev till verklighet i morse, fast i Lomma.
När jag köpte mina morronfrallor stormades jag av bagaren själv, Per Ståhl, som driver Lomma Hembageri, en klassiker.
-Tack var din blogg har alla bitar fallit på plats, säger bagare Ståhl, sprudlande av lycka.
Det har nämligen kärvat ordentligt i baktråget mellan Per och Midroc som byggt den nya fastigheten i centrum, dit bageriet med servering ska flytta.

Per Ståhl tar mig genast med till de nya lokalerna och visar runt.
-Vi hoppas komma igång här till den 1:ste advent, berättar han och fortsätter:
-Det var först när du skrev om det den 5 juni här på BLOGGEN som förhandlingarna lossnade. Det är fantastiskt. Jag är mycket nöjd och glad.
Då ska man veta att Per Ståhl gick i land med vad ingen trodde var möjligt, allra minst Midroc, nämligen, att slå ut alla andra aktörer typ Espresso House.

Jag vet att många lommabor blir glada över beskedet. Alla degknutar har löst upp sig på allra bästa sätt. För inte tala om alla skåningar som reser till Lomma varje år för att köpa de berömda fastlagsbullarna/semlorna.
Lomma är i framtiden en av de få orter i landet som kommer att ha kvar ett riktigt hembageri av den gamla sorten, något som borde vara en omöjlighet 2009.
Det tycker jag är värt att fira med Evert Taubes klassiska låt om bagarn i San Remo
.

Från bullfest till senaste nytt om svininfluensan:
Sydsvenskan. HÄR!
Svenska Dagbladet HÄR!
DN HÄR!
Aftonbladet HÄR!
Expressen HÄR!

Inga kommentarer: