lördag 17 oktober 2009

Magdans med Ali Baba och de 40 rövarna

När jag var barn såg min lekkamrat Arne och jag filmen, "Ali Baba och de 40 rövarna, på Göta i Malmö. Det var en matinéföreställning klockan tre en söndagseftermiddagen. Det regnade ute.
Jag glömmer det aldrig. Vi tyckte filmen var helvass.
När vi kom hem till Ellstorp lekte vi inten
sivt hela filmen. Det var ett romantiskt skimmer som sprungen ur sagoboken "Tusen och en natt", där filmens uppslag plockats från.
Nu lallar jag omkring i Lomma och gör mig märkvärdig över en liten stump ö i en damm.
Jag vaknade emllertid i morse med en smäll: verklighetens Ali Baba och de 40 rövarna trängde sig ända in i dunbolstret.

I veckan rasade hårda strider i bergen-se ovanstående karta. Ett par hundra talibanska krigare anföll en amerikansk postering. Unga människor dog. Många blev skadade. De amerikanska soldaterna fick kalla in stridsflyget. De sköt och bombade skiten ur talibanerna så skäggen brann i bergsskrevorna.
USA och numera Europa har kört fast i Afghanistan.
I dag på lördagsförmiddagen kom också beskedet att den pakistanska regeringen inlett en markoffensiv mot talibanfästen i Södra Waziristan:
28 000 pakistanska soldater ska krossa ett fäste med 10 000 talibaner.
Barack Obama ska sända ytterligare 40 000
soldater till Afghanistan. Det är en rejäl upptrappning. Barack Obama fick Fredspriset. Världen är fan i mig galen.
Jag är sååå... trött på detta krigande.
Finns det ingen vettig människa kvar längre?
Nej, jag fortsätter och lalla omkring i Lomma. Drömmer om nya gröna öar att förgylla tillvaron med.
I morgon kanske jag berättar om HATTKUNGEN i byn. Vi får se, det är i alla fall roligare än att döda folk.
Jag tycker vi värmer upp med riktigt fin magdans-eller bellydance som det heter.
Den här sekvensen har visats över 9 mi
ljoner gånger på YouTube.
Det är fridsamt. Sagan om "Ali Baba och de 40 rövarna", kanske inte var så tokig ändå.



Om dagens attack, kan du läsa HÄR!

Vi fortsätter med ett nedslag i vår egen ankdamm-SVENSK POLITIK!
Mona Sahlin planerar, enligt Aftonbladet, att kasta in två Mammut elefanter i valrörelsen, för att snärja flyktade pensionärer.
Mammut elefanterna heter Ingvar Carlsson och Anna-Greta Leijon, två f d riktigt tunga sossepolitiker.
Det ska bli intressant och se hur dessa Mammutar tacklar den numera ingifta rödrocken och noshörningen Lars Ohly. Det kan bli mer spännande än "Tusen och en natt".

Inga kommentarer: