fredag 16 oktober 2009

Lommas eget Galapagos ska utredas

Jag fick ett trevligt brev från Helena Björn. Hon är miljöstrateg i Lomma kommun, en minst sagt viktig uppgift. Det är alltså Helena vi ska hacka på om miljön i kommunen rasar samman.
Hon skriver att mitt förslag angående en utredning och inventering av faunan och djurlivet på den ”Gröna Ön” i den nedre dammen från Havsblick räknat i Lomma, är intressant.
-Jag kommer att lämna över förslaget till Lunds universitet, skriver hon vidare och fortsätter:
-De kontakter mig ofta, för att få uppslag till lämpliga examensarbeten inom biologi. Den här ön skulle passa utmärk, slutar Helena Björn sitt brev till mig.
Jag blir glad över beskedet.
Det var i maj månad som jag här på BLOGGEN skrev om hur jag ”upptäckt” en helt okänd ö i Lomma.


Det slutade med att jag och dåvarande kommunalrådet, Thomas Håkansson, döpte ön till den ”Gröna Ön” och skålade i Irlands nationaldryck, Guinness.
Ja, ni kan själva se de unika dopbilderna med ön i bakgrunden här ovanför.
Nu har alltså Lomma kommun äntligen vaknat. Helena Björns brev är beviset på att man tar min upptäckt av ön på blodigt allvar.
Då infinner sig genast nästa spännande fråga:
Vad kommer Lunds universitet att upptäcka på ön?
När jag ringer upp Helena Björn tar hon t o m till liknelser med Galapagosöarna, en ögrupp som hör till Ecuador.
Wikipedia skriver:
”De 19 öarna är belägna i Stilla Havet ungefär 1 000 km väster om Ecuadors fastland. Ekvatorn går över den största ön, Isabela. Galapagosöarna är kända för det stora antalet endemiska arter som finns här och även för Charles Darwins forskning som resulterade i hans teori om naturens urval.”
Man kan bli svettig för mindre.
Jag tror jag häller upp ett glas Guinness och mjuklandar.
Skål.


(Copyright text och bilder callerockback.blogspot.com)

Inga kommentarer: