onsdag 7 oktober 2009

HOT NEWS: Rondellen i Lomma byggs om!

I dag kan BLOGGEN avslöja, att den förhatliga rondellen i Lomma byggs om.
-Det stämmer. Varje hörn byggs om, säger Magnus Norén, chef för kommunteknik i Lomma till mig.
-Arbetet beräknas påbörjas om 1-2 veckor, fortsätter han.
Detta medför i sin tur att själva invigningen av den nya Varvsbron får skjutas på framtiden.

Rondellen som färdigställdes i somras, har förorsakat nästan på blodstörtning bland bussbolagen. Den har varit alldeles för trång. De väldiga dragspelsbussarna och även lastbilarna har kapat hörn på rondellen-se vinjettbild.
Jag har själv sett när en långtradare modell större fastnade rejält.
Bussbolagen har haft ett flertal möten med kom
munen. Någon större förståelse har man inte mött, förrän nu.
Många lommabor har följt kampen om rondellen. Alla utom de ansvariga i kommunen har ansett rondellen felkonstru
erad. Nu har alltså kampen slutat med en total seger.
Se där, en liten naggande god lokal nyhet.



När skutorna åker upp på landbacken, är det världens säkraste hösttecken i Lomma. Det känns lika trist varje år.
Andra sidan ska vi vara glada över att få vara med när hösten bjuder oss på en bländande vacker blå himmel.
I dag sprang jag också för första gången på en hemsk fågel, en skarv. Där kan vi verkligen tala om när storfiskaren talar om, hur stora fiskar han får. Inte ens min grannes armar, Peter, räcker till. Peter jagar varje sommar storlaxen i Norge.
Efter otaliga dykningar i dammen lyfter skarven när jag närmar mig. Märkligt. Det måste vara en hanne. Honkönen brukar stanna och sucka när jag dyker upp.

3 kommentarer:

Ulrika´s blogg sa...

Visst, detta är inte en dag försent. Nästa etapp måste ju bli hur bilisterna ska köra i kurvan mot centrum, där Höjeågatan går rakt fram. Planeringen är ju vansinnig, eller hur? Kram från Ulrika

Jr sa...

Det var banne mig på tiden!

Sofia sa...

Kalas att rondellen byggs om. Då slipper jag kanske hoppa till för att bussen inte kör emot kanten.