fredag 30 oktober 2009

BLOGGEN tog myndigheterna på sängen: Svininfluensan slår till mot julborden?

Svininfluensan ökar kraftigt i landet. Snart anfalls vi också av 10 000-tals julbord runt om i landet.
Miljoner svenskar kommer att trängas kring skinkan, sillen, kålen, spjällen, gröten och allt vad det nu är som dukas upp i våra hem, men framför allt på tusentals krogar i Sverige.
Då slår det mig: är julbordet en smittohärd för svininfluensan (H1N1)?
För att få svar på frågan genomför jag ett enkelt journalistiskt hantverk.
Jag googlar, men får inget besked. Nästa steg blir att kolla upp myndigheterna och prata med någon ansvarig person som kan ge besked om julbordet v/s svininfluensan.

Jag ringer Smittskyddsinstitutet och blir kopplad både hit och dit. Till slut får jag beskedet att ingen läkare finns på plats. Alla är lediga i dag.
Det är visserligen röd dag i morgon, men så här i pandemitider borde det kanske finnas en läkare på plats. Det är inte för mycket begärt.
Jag blir kopplad till pressjouren. Det visar sig att deras telefon så här i kristider inte är aktiv. Jag får lång näsa.
Nästa instans blir myndigheternas samlade krisinformation: Krisinformation.se
De har en ganska uttömmande spalt med frågor och svar angående svininfluensan. Jag drar igenom den, men hittar inget om julbordets farligheter som smittokälla.
Då ringer jag upp-020/20 20 00-som är deras nummer för frågor och svar om influensan.
Teresa svarar förvånat och vänligt på min fråga om julbordet:
-Det har jag faktiskt inget svar på. Ingen har ställt frågan. Det är högst egendomligt. Frågeställningen är helt berättigad, lyder hennes besked.
Vi formulerar tillsammans en förfrågan:
Riskerar du bli smittad om du äter julbord?
Det är inte bara många människor som tallar, hostar och nyser över maten. Det finns också personal i köket som lagar och dukar fram maten.

-Jag kommer nu att kontakta Smittskyddsinstitutet. Du kommer att få svar inom 48 timmar, säger Teresa till mig.
Jag tackar för hjälpen. Nu väntar jag med spänning, för på Smittskyddsinstitutet var det tomt på folk.
De drar alla en pumpa över huvudet, för det stundar Halloween.


ÖVRIGT
Jag fick med posten i dag att jag fått förtur. Jag behandlas förstås för en sjukdom som innebär ökad risk att åka på svininfluensan.
På tisdag förmiddag den 3 november, får jag en omgång vaccin på Universitetssjukhuset i Lund. Det är bra. Man ska vara rädd om skraltiga Gubbar och Gummor.
Jag tror jag hoppar över årets julbord ändå. Inte hemma men ute på krogen, så det så.

Här kan du hitta mer om svininfluensan:
DN. Klicka HÄR!
Svenska Dagbladet. HÄR!
Sydsvenskan. HÄR!
Expressen HÄR!
Aftonbladet HÄR!
Krisinformation.se HÄR!

Lokalt Lomma som inte berör svininfluensan:
Sydsvenskan HÄR!

3 kommentarer:

S.A.I. Steve Lando sa...

haha skön genomgång:)

och eftersom myndigheterna uppenbarligen är totalt inkompetenta att besvara din väldigt enkla fråga, så svarar jag:

ja!, det ter sig naturligt att julbordet - likväl som alla andra virus/bakterie-anhopningsplatser med många händer med i leken - är rena kalaset, för mer än dig:)

Anonym sa...

Virus (som ju influensan är) smittar inte så lätt genom mat eftersom det inte kan föröka sig som bakterier gör, t.ex. i gammal mat. Vid direkt kontakt kan virus smitta, liksom i kön till julbordet eftersom den kan smitta via hosta och nysningar. Men måste du fråga en myndighet om en sån basal sak?

Anonym sa...

Det står nu 6000 mot 0 i antal dödsfall p.g.a. svininfluensan respektive vaccinet.
Slutsats?