tisdag 15 september 2009

Ida från Lomma är Sveriges enda tjej som spelar bastuba

Jag har alltid haft en fäbless för bastuba. Jag kan inte förklara varför. Förmodligen är det väl det där taktfasta ljudet som alltid nått längst in i mitt ofta vackert tickande hjärta.
När så Ida Samuelsson, 22 år, hörde av sig till mig och berättade om sitt liv med bastuban, gick jag i däck.
-Jag vet ingen annan tjej i Sverige som spelar bastuba, berättar hon.
Bara en sådan sak räcker länge till en förälskelse.
Ida växte upp i Lomma och gick på Pilängsskolan. Där skulle de flesta börja spela blockflöjt. Ida som var 9 år gammal nobbade flöjten.
-Jag vill lära mig spela bastuba, svarade hon karskt.
Och så fick det bli.
Hon tränade och övade och hamnade till slut i Staffanstorps musikkår som bastubspelare.

För tre år sedan bar det iväg till Växjö för utbildning till kulturledare. Nu söker hon jobb.
Bastuban går emellertid varm i Kronobergarnas musikkår som är fylld med gamla fina traditioner.
Är det då svårt att spela (märk att jag inte skriver lira-respekt) bastuba.
-Ja, det är bastuban som ska driva musiken framåt. Det går inte att sacka efter. Bastuban sköter själva kompet, förklarar Ida Samuelsson för mig.
Sedan är det då själva tyngden. Idas bastuba väger 12 kg och får spännas fast med en sele runt magen och remmar över axlarna.
-Det kan mellan varven bli tungt, säger Ida och skrattar.
Nu går det inte att dra ut hela tuban i sin längd, men skulle man göra det skulle Ida bli väldigt liten.
På söndag klockan 18.00 tycker jag alla i Lomma ska vallfärda till kyrkan i Lomma. Då kommer nämligen Ida Samuelsson dit med sin bastuba. Ja, hela
Kronobergarens musikkår hänger med.
Ingen får missa BLOGGENS egen Ida med bastuban.
Jag försökte finna en kvinna på YouTube som spelade bastuba. Det fanns ingen.
Är Ida Samuelsson från Lomma ensam kvinna i världen som blåser i en bastuba?
Här kommer i vart fall en Gubbe:

Inga kommentarer: