lördag 19 september 2009

Hamburgarens anfall kan bli GULDburgaren för bilhandlaren i Lomma


Här står lommabon Gert Fransson, 60 år, och är glad. Byns mest berömda bilhandlare kan nämligen göra sitt livs klipp.
Det kan han tacka en hamburgare för.
När Gert köpte marken i mitten av 1990-talet rådde det ödemark vid den norra utfarten från Lomma till E6:an. Det vore fel att påstå att han betalade en förmögenhet för sin stora markbit. Det handlar snarare om ett mindre belopp.
Nu är fastigheten till salu för 17 miljoner hos Alstad fastighetsbyrå. Gert kan därmed komma att göra sitt livs affär utan att sälja en enda bil till.
-Ja, det kan bli en bra affär. Vi får se, säger han och ler finurlig som bara bilhandlare kan le finurligt.
Vi kan väl säga som så, att den gode Gert i framtiden kommer få råd att sätta i sig hela MacDonald´s meny. Dagligen.
I dag är marken med närheten till E6:an attraktiv. När Statoil för något år sedan flyttade ut från centrala Lomma steg omsättningen snabbt med 100 procent.
Det finns även ett annat skäl till att Gert kan göra ett rejält klipp. Det stavas hamburgare.
-MacDonald´s ska snart börja bygga här ute på den tomma tomten mitt emot min bilhall. Det är klart nu. MacDonald´s har kommit överens med Skanska som äger marken. Mitt läge är fantastiskt fint, slår Gert Fransson fast.
Det har gått rykten länge i byn om en etablering av hamburgkedjan på den aktuella platsen. När jag förra hösten hörde mig för med MacDonald´s etableringschef i Sverige, Kjell-Arne Forsberg, förnekade han helt något intresse för en satsning i Lomma.
När jag söker honom nu, är han inte anträffbar för en kommentar.
Skanskans presschef Per-Lennart Berg säger, emellertid, till mig:
-Låt mig titta lite närmare på det här. Jag återkommer till dig.
Då passar det utmärkt att vi avrundar med att lyssna på Amy Macdonald och hennes super hit ”This is the life”, med över 25 miljoner visningar på YouTube:

Inga kommentarer: