fredag 4 september 2009

Björn Ranelid, lämna hatten kvar hemma-kulturstorm i Lomma!

Egentligen borde jag ha skrivit, ”Björn, lämna kvar hatten i bilen”, för just nu är han på väg i sin jaguar från Stockholm ner till Bjärred i Lomma kommun.
I kväll drar Lomma Event igång helgens digra kulturfest i kommunen. Startskottet är på det s k Kallbadhuset i Bjärred som ligger 500 meter ut i Öresund.
Först ska fotoklubbens ”Sommar” visas. Toppningen blir Björn ”Mannen som är över allt” Ranelid kl. 21.00.
Det finns bara ett problem med det här som arrangörerna Lomma Event missat: årets första höststorm rasar.
Alla handikappade kan omedelbart ställa in sina planer på att få sig till livs lite vackra ord av Ranelid.

I dag på förmiddagen testade jag att ta mig ut på Sveriges längsta brygga till kyffet som kallas Kallbadhuset.
Visst, kallt var det. Västan låg på. Stenhårt. Havet rasade. Vinden lekte inte i mitt hår, utan slet sönder min annars vackra frisyr till tusen rastaflätor.
Blåste det styv kuling på landbacken, drog det på med full storm ute i Öresund.
Om Björn Ranelid har hatten på sig i kväll-jag lät mina vila sig i form på hatthyllan-kommer hatten att landa i Ranelids äppelodling i Kivik.
En sak till Björn. När du ska gå tillbaka till land med vinden i ryggen, fäll inte ut armarna. Risken är då att du förvandlas till ett segelflygplan och landar i strandtången.
Kommer då vindarna att bestå i kväll? Ja, mycket talar för det.
Räkna med tuffa tag i Bjärred.
Jag tror jag i stället väljer tango köret på dansrotundan i Lomma.


Och då kör vi en tango, så blir Lomma Event glada igen:

Inga kommentarer: