onsdag 9 september 2009

Bildextra: Morgonstädning av dassen i Lomma kommun!

Nu ska ni få vara med om något alldeles unikt. Det här är undersökande journalistik, rakt ner bland avloppsrören.
Redan klockan sju i morse sammanstrålade jag med Miguel Mardones som driver Migges Service. Han kom till Sverige från Chile som åtta åring 1974.
I november förra året drog han igång sin städfirma. Nu städer han varje morgon kustdassen i Lomma kommun.
Jag hängde på. Men innan vi började, berättade han om tiden med städning av 250 dass i Sibbarp och Ribersborg i Malmö. Det var en förfärlig berättelse om mördande snusk och fruktansvärda rester efter diverse bögfester.
Jag befarade det värst. Ångrade nästa p
å vad jag gett mig in på.
Centrumbadets offentliga toalett i
Lomma var däremot inga som helst problem. Endast lite papper samt löv på golvet, och en kvarglömd flaska med vatten.

Vårt första stopp blev på andra sidan bron i Lomma, toan i byggnaden där Oscars varv låg en gång i tiden. Även här var det nästan på propert.
-En tid varje morgon fanns här alltid lukten av rökdoft från en cigarr, berättar Miguel för mig.


Så var det tid för något som kallas för Grönhögarna mellan Habo Ljung-Bjärred. En underbart vacker plats. Här är skärmflygarnas paradis.
-Och så har det i sommar varit gott om turister med husbilar, t o m tält, fyller Miguel i med.
Jag har kört bil förbi här många gånger, men aldrig uppfattat toaletten. Det är inte så konstigt. Från utsidan är toan h
elt anonym. Även här var det normalt med skit, alltså sådant som löv och papper. Om nu herrskapet trodde något annat.
Ännu så länge inga spår efter varken av kondomer eller knarksputor.

Långa Bryggan i Bjärred. Första fynden. Kladd på väggen av en kommunhatare. Begagnade dambindor och blöjor. Det luktade också "död gubbe", så Miguel sprajade extra noga med Clear Air.
-Kring den här toan är det annars någon form av träffpunkt för äldre. I dag är det tomt, men ofta samlas här av någon anle
dning många äldre personer, förklarar Miguel för mig.

Vi avrundar med Västra Kennelvägen ut med havet i Bjärred. Äntligen började det hetta till.
Om ni tittar på bilderna här ovanför kan ni se de infällda bilderna av en gallerförsedd handtork (till vänster). Det har jag aldrig sett tidigare. Till höger den, minst sagt, obehagliga svävande toalettstolen utan någon ring. Den typen av toastolar har jag tidigare sett i de amerikanska dödscellerna. Jag ryser, faktiskt. Vem kan tänka sig slå sig ner där och göra
något stort?
Nä, då gäller det knipa hårt till man ko
mmer hem.
Usch.
Stackars fina bjärredsbor.
Här såg jag också den första riktigt storslagna graffitikonstarten. Det är någon som jobbat på att förgylla den här ruggiga fängelsebunkern.
Slut.

Jag tror jag behöver gå på toa...


Ett förtydligande:
Dr Kurbergs materialet här nedanför är hämtat från Dr Kurbergs gedigna arkiv. Inget är alltså nyskapat. Bara så ni vet, och inte tror jag redan slocknat i skallen.
På tal om det samt hänvisning till ovanst
ående story, fann jag en gammal Kurbergare till som passar i dag.
Bakgrunden är den, att det finns väl ingen annan som flänger världen runt som vår utrikesminister Carl Bildt. Mellan varven hamnar han på det mest märkliga ställen med myskomat. Dr Kurbergs team frågade honom hur han bar sig åt för att klara sig...ja, ni fattar själv.
Så här svarade han, på ett ungefär-se det som en bonus.

Inga kommentarer: