söndag 27 september 2009

Bergsäker succé när BLOGGEN flyttar in till:


I Lomma råder en massiv borgerlig majoritet. Socialdemokraterna är småputtar i en av Sveriges rikaste kommuner. 
Karin Lyberg (s) är oppositionsråd och borgarnas boxboll i Lomma. Med det utgångsläget, är det ett av Sveriges mest tuffa politiska uppdrag. Om man orkar ge sig in i den ojämna striden, vill säga.
På bilden här ovanför, gör jag en "Berg". Flyttar helt enkelt in till Karin Lyberg i Lomma.
Carin Bergs succéprogram i TV4 ”Berg flyttar in”, förvandlade Carina till Sveriges mest populära programledare. 

Ja, ni förstår hur det kan sluta mellan Karin och mig. (texten fortsätter efter bilderna)

Jag ringer på Karins dörr, kliver in och öppnar med en knockout:
ett parti med folkhemmets fader, sosseikonen Per-Albin Hanssons bowlingspel.
-Är det äkta vara , frågar Karin förvånat.
Ja, det är det. Inropad för många år sedan för en billig peng efter Per-Albin Hanssons kvarlåtenskap. 

Karin öppnar i sin tur spelet med en strike. Jag dör som bowlingspelare.
Efteråt kopplar vi av med lite brödbak. Karin bakar nämligen alltid sitt eget bröd.(texten fortsätter efter bilderna)

Bowling och brödbak tröttar en gammal gubbstrutt, dessutom en mansgris som tvättas av jämställdhetstankar.
-Nåja, skjuter maken Richard in, så farligt är det inte.
Han påminner om en politisk överrock.
Det kan behövas, för snart är det tid för sängen. 

Sova. 
I Karin Lybergs lya. 
I Lomma.
Det, mina damer och herrar, är det inte många förunnat.
Karin plockar fram en sagobok och läser. Lampan lyser. En bit bort havet, eller sjön, som Karin säger. Vågorna och Karins lena skånska stämma vaggar mig till sömns.(texten fortsätter efter bilderna)

När hela huset somnat, smyger jag mig upp. Är man socialdemokraternas hövding i Lomma, måste man ha en rejäl arbetarbakgrund. Det är det jag vill kolla med lite undersökande journalistik. 
Jag blir inte besviken.
Hennes farfar var vaktmästare på Folkets Hus. Pappa Helge eternitarbetare.
Eterniten i Lomma är ett sorgligt kapitel. 

Kommunens ledande industri fick slå igen i mitten av 1970-talet efter att 100-tals arbetare dog eller blivit svårt sjuka av asbesthanteringen. 
Karins pappa var en av de drabbade. Helge dog 67 år gammal 1977, fyra år äldre än vad Karin och jag är i dag, 2009.
Det är övermåttan sorgligt.
På morgonen blir emellertid mitt nattliga spaningsarbete avslöjat.

Allt bara på skoj.
Tack för god omvårdnad.
Jag tar gärna en snyting.
Box on!


Inga kommentarer: