måndag 7 september 2009

Andas ut gott folk-ingen svininfluensa i Lomma!

Sirkku Dahlberg heter kvinnan på bilden. Hon är verksamhetschef på vårdcentralen i Lomma.
Eftersom BLOGGEN värnar om lommabornas hälsa, kvistade jag in till henne för en svinaktig lägesrapport.
-Nej, vi har då inte märkt av någon ökning alls. Det är faktiskt inga problem i Lomma, säger hon och ler så där skönt som bara ett glatt besked kan framkalla.
Vårdcentralens entré är annars späckat med lappar om svininfluensan. Alla larmrapporter tas på blodigt allvar.
-Självklart är det så, fortsätter Sirkku Dahlberg och rabblar upp hela skalan som vi alla ska tänka på.
Nys i armvecket. Hosta inte på folk. Undvik att talla på dina medmänniskor. Blir du dålig ring till din vårdcentral osv osv.
Det bästa är trots allt:
Det finns ingen anledning till panik.
I Lomma nyser vi i armvecket och hostar ut över Öresund.


Jag hade också tänkt passa på och vigga till mig en droppflaska åt Lomma Events informationschef Göran Lindkvist. Jag lovade honom en sådan, efter han gnuggats nästan till medvetslöshet av Björn Ranelid.
-Nä, Calle. Det behövs inte, säger han i dag förläget.
År man kulturchaufför så är man. Hålla stilen, kallas det också för.
Du behöver inte vara orolig, Göran. Droppflaskan får du här till höger, laddad med lite godis som säkert också står emot alla framtida svinaktiga attacker.
Av bara farten och glädjen över att alla är så friska, passar jag också på och klämma ut programmet över byns teatersäsong i höst.
Gå på teater, men nys i armvecket.
Lyd Sirkku Dahlberg.
Och låt Göran pyssla med sin droppflaska i fred.

Inga kommentarer: