tisdag 25 augusti 2009

Så gick det sedan för Linda i Lomma

När jag skrev om Linda Wallins öde den 12 juli i år, lämnades ingen oberörd. Endast 30 år gammal, har hennes liv blivit till en resa med liemannen.
En cellgiftbehandling för en cancersjukdom slog ut hennes lungor. Sedan lite mer än drygt två månader väntar hon på en lungtransplantation.
Den f d sjuksköterskan lever numera med en livlina till syrgastuben. Den stora faran under väntetiden på lämpliga lungor är infektionsrisken.
För en tid sedan slog en dödligt farlig infektion till.

Linda berättar:
- Min dotter som är 9 år gammal, fann mig livlös på morgonen. Hon ringde genast efter ambulansen.
- Jag låg medvetslös i två dagar, fick stanna på intensiven i en vecka och först en vecka senare fick jag komma hem igen.
Linda tystnar, rösten är svag. Hon söker min blick.
-Den gången hade jag tur. Men jag är i dag väldigt trött, fortsätter hon.
Linda vet att hennes tid är utmätt. Läkarna har sagt att hon måste ha nya lungor före årsskiftet. Timglaset obevekligt.
Ingen kan i dag säga hur lång väntetiden blir för Linda. När ett par nya lungor hittats som är lämpliga att transplantera, rör det sig om 8 till 9 timmar. Därför har Linda alltid ett larm på sig, natt som dag.
Jag besvarar hennes blick och säger:
-Linda, jag och hela min familj knyter alla våra nävar för dig.

Inga kommentarer: