torsdag 27 augusti 2009

Dagens jubilar 1: Lennart tog morrondopp 50! Och jubilar 2: A-laget nobbade Systembolaget!


I morse hurrade vi för Lennart!
Han tog nämligen sommarens 50:de morrondo
pp i Lomma.
-Jag bokför mina morrondopp. I dag tog jag nr. 50, berättar han och vrider ur sina badbrallor.
Lennart tillhör sedan många år de tro
gnaste morrondopparna i Lomma. Nästan i ur och skur eller sköna soliga morgnar kommer denna ytterst vänliga man på sin cykel.
-Utan tvekan har det blivit både ett och annat
badminne från alla år, fortsätter han.
Vi får väl sätta oss ner när badsäsongen är ett minne blott och minnas tillsammans. I så fall måste vi ha me
d Jan från Staffanstorp.
Till Lennart och min stora förvåning kommer Jan nästan varje morgon i sin bil. Han kör från hemmet i Staffanstorp till oss andra badtokar i Lomma för ett morrondopp.
Ja, så har vi då Berits badkråka, men det är en helt annan historia som vi återkommer till.
Grattis säger BLOGGEN till Lennart och sommarens morrondopp nr 50.
Vattentempen i dag på morgonen: 19 grader.
-Ja, det var härligt, säger Lennart (so
m för övrigt är svärfar till Percy Nilsson, ni vet han superbyggmästaren i Malmö-säg nu inget till någon att jag skvallrat).
Nu ska jag iväg och kolla in när man inviger L
ommas nya Systembolag, självbetjäning. Det ni!
För första gången på åratal är parkbänken i den lummiga grönskan på torget i Lomma tom. Det är här som A-laget sitter varje morgon och väntar på att Systembolaget ska öppna.
I dag när den nya fina självbetjäningsbutik
en invigdes med röd matta och systemets personaldirektör, Karin Furevik (infällda bilden), klippte bandet, fanns endast två urdruckna pavor öl (7,3 procent, givetvis) på parkbänken. Storkonsumenterna lyste med sin frånvaro. Högst besynnerligt.
Har hela gänget krökat sig sönde
r och samman?De borde rimligtvis knallat omkring bland sprithyllorna och dregla av längtan.
Jag fick genomföra en snabb variant
av undersökande journalistik. Det jag fick veta slog mig med häpnad:
Boysen och mellan varven också någon trasig kvinna, har själva tagit tag i sina alkoholproblem. De jobbar själva med att bli nyktra. Därför ratades invigningen av Systembolagets nya butik i Lomma.
Det är i all sin enkelhet en fantastisk liten rund och fin nyhet. Lommas A-lag har lyckligtvis havererat.
Fast i eftermiddag kommer säker
t Mr R i sin rullstol. Han går-rullar- varje dag på några burkar 10,5 procent.
-Måste du dra i dig så stark öl, sa jag en gång till Mr R.
-För fan, Calle, annars är det väl inte lönt, fick jag till svar.
Skål!



Glöm inte min MFF-BLOGG. Storfrämmande i Täppan:

Den hittar du här: http://callerockbacksmff.blogspot.com

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha! Jag har nog tagit 75 morrondopp i sundet vid min brygga lite längre söderut, efter premiären på påskafton - utan att ha vridit ur badbrallorna en enda gång. Är solo vid bryggan...
/björn