fredag 24 juli 2009

Tjäderspel i Lomma med slokad fjäderskrud


Detta är högst besynnerligt. Mellan berömda Lomma Beach och Habo Ljungs campings badplats ligger en strandremsa utefter Trekantsdammen som är några hundra meter lång.
Alla i Lomma vet vad nu vad det handlar om, nämligen kommunens helt annorlunda nakenbad. Inte alls något etablerat nudistbad med ordning och reda. Ni vet ett sådant utan en tråd på kroppen, men med tydliga skyltar som talar om, att här får man bada i bara mässingen.
Så förnämligt fungerar det absolut inte i Lomma. Vi pratar plötsligt om ett ytterst ”hemligt” nakenbad: ett paradis för alla Gubbar som vill blotta sig och visa upp sitt tjäderspel.
Min senaste expedition gick just dit. Jag ville kolla läget en mulen sommar dag.
Vid första anblicken verkar strandremsan med det höga vassgräset helt öde. Jag hör endast en kråka kraxa i fjärran.

Plötsligt poppar en Gubbe upp ur det höga gräset som binder samman dynorna av sand.
Han står där naken som vår Herre skapat oss. Tjäderspelet är redan nästan i full sving. Ja, Herrskapet förstår säkert vad jag menar.
Jag ropar till Gubben att jag är journalist och vill ta en bild av ”Eder uppenbarelse”.
-NEJJJJ!
Gubben vrålar i falsett.
Jag föreslår att han kan dra en handduk över huvudet så känner ingen igen honom.
Med slokad fjäder (ja, ni förstår...) försvann Gubb-Blottaren som en oljad blixt in i närmaste buskage. Tjäderspelet tvärdör som om jag avlossat en dödande kula.
När jag kommer hem, söker jag en ansvariga på Lomma kommun.
Jag tycker det är hög tid att styra upp detta märkligt nakna skådespel och göra det seriöst och smakligt. Då kommer förhoppningsvis Gubbarna att söka nya jaktmarker.
Tyvärr har alla bossar på kommunen semester. De kanske är och lögar sig i alla nudisters mecka, Cap d'Agde i Frankrike.
Vem vet?



LYSTRING!
Vi smyger igång en liten omröstning. Längst upp till höger på BLOGGEN kan du helt anonymt lämna din röst.

Inga kommentarer: