torsdag 30 juli 2009

Mitt i den svenska högsommaren: Gåsen i Lomma är en snögås!


Det var i söndags som vännen Leif Henriksson larmade mig, om en märklig gås som låg och vilade utanför hans fönster vid en av dammarna vid Lomma Centrum.
Jag ryckte givetvis ut. Både Leif och jag var helt övertygade om att den vita gåsen var en grågås, men en albino.
Jag körde ut gåsen på BLOGGEN. Tämligen omedelbart hörde signaturen Zeppo av sig. Han skrev till mig:

”Det här ser ut som snögås faktiskt. Ingen albino.
En rymling från någon fågelpark.”


Här krävdes utredning. Eftersom BLOGGENS egen fågelexpert Tobias Christoffersson tydligen helt snöat in, gjorde jag jobbet själv.
Visst är det en snögås och inte alls en albino grågås som vi trodde. Ni kan lätt kolla in likheterna på bilderna här.
Leif Henriksson har alltså gjort en unik upptäckt. Mig veterligt är detta den första snögåsen i Lomma någonsin. Det är helt unikt.
Så här skriver nätets uppslagsverk Wikipedia:

”Snögåsen häckar i nordvästra Grönland, norra Kanada och Sibirien. Den övervintrar huvudsaklig i USA. Sällan träffar man denna art i Europa. Vid flyttningen finns stora flockar med några tusen djur.
Eftersom snögåsen är en vanlig parkfågel så anses ofta de fåglar som ses i Europa vara parkrymlingar.”


-Det var det värsta rent, säger en förvånad Leif Henriksson.
Visst är livet bra fantastiskt. Ja, så finns det även blågås, fast det är en helt annan story. Fast, tro det eller ej, men den är faktiskt släkt med snögåsen.


EXTRA tack till signaturen Zeppo.

Inga kommentarer: