fredag 31 juli 2009

Leif har fönsterbord mot Lommas rika fågelliv

Det var från sin inglasade balkong som Leif Henriksson upptäckte den sällsynta snögåsen. Aldrig kunde vi föreställa oss, att det rikliga fågellivet i Lomma mitt i den svenska högsommaren fått besök av en snögås.
Vi tog den minst sagt ovanliga besökaren för en vanlig sketen grågås, fast en albino. Bara det originellt nog.
På avstånd fick jag t o m för mig att det var en vanligt vit svan.

Tack vare signaturen Zeppo knäcktes gåtan:
Det är en förrymd snögås som Leif spanade in från sin inglasade balkong.
Den verkade dessutom helt tam. När jag smög mig fram på indianvis, för att ta bilden brydde den sig inte det minsta utan behandlade mig som en gammal bekant. Märkligt. Den verkade dessutom trivas ypperligt bland de vanliga grågässen.
Det kanske var ett besynnerligt släktmöte jag och Leif bevittnade. Hela tjocka gåsasläkten. Ja, förutom då Mårtens gås, men det firar vi andra sidan sett inte förrän den 10 november i år.
Vart snögåsen tagit vägen i dag, vet vi inte. Förmodligen har gåsen sökt sig till nya jaktmarker.
Leif Henriksson fortsätter sin fågelspaning från balkongen. Jag glömde fråga honom om han har en fågelbok. För här kan dyka upp nya intressanta ting framför näbben på Leif.
FOTNOT: Har du missat storyn om upptäckten av den unika snögåsen i Lomma? Scrolla nedåt på BLOGGEN.

Inga kommentarer: