måndag 13 juli 2009

Här dukas fartygstrafiken på Öresund upp

Det är märkligt vad man kan trolla med den här maskinen, du just sitter och kollar på, alltså din dator.
Grannen Roland hörde av sig.
-Calle, du vet väl att det finns en länk, där man kan gå in och få all informationen om den pågående båttrafiken ute på Öresund? Den dateras ständig upp. Det är fantastiskt.
Nej, det visst jag inte att det fanns. Mitt framför min näsa i Lomma finns nämligen en av världens mest trafikerade farleder. Det visste jag, men annars blankt.
Jag började genast ta itu med gåtan.
Bilden här ovanför kom fram ca 11.45 i dag. Alla de gula inläggen med namn på fartyg är alltså den täta trafiken.
Jag fastnade för Mykola Bobrovnykov. Bobrov hette världens bästa hockeyspelare på 1950-talet. Det lät spännande.
Jag gick vidare.

Plopp, sa det, i mitt lekrum i Lomma. Jag fick fram kartan här ovanför. Den röda punkten är alltså min hockeyspelare. Tydligen är fartyget på väg till Köpenhamn.
Jag är nu som en het potatis och googlar på namnet.
Fram dyker all tänkbar fakta om fartyget. Jag fattar inte mycket, tom i bollen som jag enligt kryssarklubben i Lomma är. Det är i alla fall ett större lastfartyg och kommer från Ukraina.
Men kom hockeyspelaren Bobrov verkligen från Ukraina?
Hur som helst, kul är det att följa. Med eller utan skepparexamen.


Tack Roland för tipset. Det kommer säkert fler än jag att gilla. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: