torsdag 2 juli 2009

Hallå! Lomma söker hjälp av Dalarna för knäcka "gåtan med moraklockan"!

Vad är klockan, eller rättare sagt:
Vem tillverkade denna förnämliga moraklocka som påminner om en gammal dam som fått behålla ungdomens former. Det är ett utsökt smycke som jag i ungdomen döpte till "Monstret i hallen".
Det är inte alls konstigt. En gång när jag kom hem mitt i natten efter en lustfylld tur med vännerna Leif och Swidde med Köpenhamnsbåtarna som gick mellan Malmö-Köpenhamn, var det nära moraklockans död. Alla ni som var med på den tiden, vet hur sjögången kunde sitta i ganska länge.
Nåväl, på den tiden gillade inte föräldrarna ungdomens sjögång. Det bar sig inte bättre än att jag till slut stod där i mörkret och kramade moraklockan, alltså den klockan ni ser på bilderna. Det var inte en kärleksfull kram.
-KLANG och KLONG, sa det men inte KRASCH.
Jag lyckade fånga monstret i fallet. Och mor dök upp i nattsärken och fångade in mig.
I dag är det ett kul minne.
Nu när mitt hår grånat och waranpillren står som spön i backen, har jag bestämt mig för att spåra storyn om moraklockan.
Jag har kopplat in en expert i Dalarna. Han var under några år på 1980-talet spårchef för Vasaloppet. Han kanske kan knäcka gåtan.
Håll tummarna!

Copyright text och bilder Calle Rockbäcks BLOGG

Inga kommentarer: