måndag 22 juni 2009

Iran ett hot mot bloggarna! Upp till protest!

Det här är den kanadensiska medborgaren Maziar Bahari. Han är en berömd journalist och filmare och arbetar för den ännu mer berömda tidskriften Newsweek.
I går söndag i Teheran blev han fängslad av de iranska myndigheterna och har inte hörts av sedan dess.
Den senaste tiden har minst 20 journalister och bloggare fängslats av de iranska myndigheterna. I går grep man alltså Maziar Bahari.
Det är en allvarlig kränkning av den fria pressen. Och, inte minst, alla världens bloggare.
Newsweek fördömer starkt gripandet av sin medarbetare och uppmanar den iranska regeringen att frige honom direkt. Man ber också om hjälp från världens regeringar. Det är ett nödrop till den fria världen.
Vi måste sätta ner foten!
Här åkte min i backen.
(Den här texten skulle jag publicera i går. När jag var färdig och skulle köra ut den, släcktes bredbandet ner.
Varför?
Har ingen aning.
Först tio timmar senare fungerade min uppkoppling igen.
Det kan väl inte vara den iranska uderrättelsetjänsten som slog till?
Nä, det tror jag inte. Det var förmodligen ett glapp i en kontakt.
Jag tror inte på jultomten heller.
Fast, det vete fan...jultomten kanske finns?)


FOTNOT: Bilden på Maziar Bahari har jag lånat från Newsweek.

Inga kommentarer: