onsdag 3 juni 2009

Calaisa nobbade Lomma!


Lommadagen i lördags blev en succé. Jag har tidigare berättat om hur ÖLTÄLTET på stranden höll på sprängas av alla fest sugna bybor.
Nu kan jag avslöja att själva ”grädde på moset” sprack. Arrangörerna Lomma Event jobbade på att få Calaisa till Lomma.
Till en början med fanns det bara ett problem. Börsen var tämligen mager, men det skulle nog ordna sig ändå. Tjejernas gageanspråk låg inte direkt i Madonna klassen, fast det räckte till för att det skulle bli i tuffaste laget att få fram kulorna.
Då dök kravlistan upp, alltså den där listan som stjärnor som Bruce Springsteen och Madonna kör med. Calaisas kravlista var fyra tättskrivna ark, allt från egna loger till utsökt mat och dricka m m.
Lomma kunde endast erbjuda en lastbilshytt.
Där sprack hela projektet.

För min egen del kändes det sorgligt. I början av 2000-talet handlade jag alltid min julgran på torget i Lomma av Lisa Troedsson-Lundin, en av frontfigurerna i Calaisa.
Hon var en väldigt glad och öppen tjej som berättade för mig att hon lirade gitarr med en grupp.
-Lite irländskt, så där, sa hon till mig.
Vi kom t o m överens om att de skulle kunna få lira hemma hos mig på en höstfest.
-Vi kostar inte många ören, fortsatte hon och så skrattade vi.
En annan jul stod hon inte där. Hennes bror sålde granar i stället. Han berättade att syrran på ren chans hade åkt till Nashville, för att lira lite gitarr.
-De kan ju alltid försöka, sa han.
Resten vet vi. Gruppen Calaisa slog igenom internationellt. Min tjej med julgranarna åkte världen runt.
Och så nobbar hon i dag Lomma.
-Jag kan bekräfta att vi försökte få hit Calaisa, säger Göran Lindkvist i Lomma Event.
Några ytterligare kommentarer vill han inte ge.
Jag fäller en tår, min Lisa med vackra julgranar.
Varför gör du mig så illa?

Inga kommentarer: